Skip to main content
فهرست مقالات

رنگ و شکل در مکتب هرات

نویسنده:

(7 صفحه - از 50 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : رنگ، مکتب هرات، هنر، نگارگری، شکل در مکتب هرات، تیمور، نقاشی، تصویر، نگارگری ایرانی، ایرانی

خلاصه ماشینی:

"ق/1399 م)تیمور تمام ایران،قسمتهای آسیای صغیر،عراق،هندوستان و بخشی از مسکو را زیر سلطه خود درآورده بود و زمانی‌ که می‌خواست سرزمین پهناور چین را فتح کند مرگ وی‌ فرارسید و در سمرقند پایتخت خود دفن‌شده تیمور را با توجه‌ به اینکه از شیوهء کشورگشایی مغولان پیروی می‌کرد ولی‌ به هنر و هنرمندان برخوردی دیگر داشت به‌طوری که‌ هنرمندان برجسته را به سمرقند آورده و آنان را به‌ برنامه‌های هنری و فرهنگی وامی‌داشت اکثر آثار دورهء تیمور مربوط به معماری و نقاشی روی دیوار می‌باشد که‌ آنها نیز به علت تخریب اماکن مربوط از بین رفته‌است. -مطابق فلسفهء اسلامی این نگاره‌ها شاید تنها آثاری در جهان نقاشی باشند که هنرمند در آنها به بهترین طریق‌ احساس عرفانی،یعنی سیر روح در آسمان،سعادت ازلی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) را از طریق نقاشی ناب نشان داده‌است در آثار مذکور در هر مقطع انسانی ره تصویر کشیده‌شده که در رابطه با موضوع تحرک خاصی ندارد ولی در اواخر مکتب هرات‌ با ظهور بهزاد تحولی عمده در شکل پیکرها و ترکیب‌بندی‌ کلی به وجود آمد. مثلا استفاده از رنگهای مکمل‌ (نوری)برای ایجا حس قرابت بین دو دلداده و عشاق به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) کارگرفته شد چنانچه در اثر همای و همایون لباس رویی‌ همایون به رنگ لاجورد و رنگ لباس رویی همای زرد رنگ‌آمیزی شده‌است و این نمود عینی استفاده به جا از رنگهای مکمل است که حدود ششصدسال پیش هنرمندان‌ ایرانی از آن استفاده کرده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.