Skip to main content
فهرست مقالات

هنر گرافیک، یک موزه عمومی است

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 32 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : گرافیک، پوستر، هنر گرافیک، هنر، طراحی، گرافیست، سفارش، مخاطب، سفارش‌دهنده‌ها، کتاب

خلاصه ماشینی: "البته این سکه روی دیگری هم دارد؛ممکن است طراح روی جلدهای غیرقابل فهمی‌ طراحی کند که از یک زاویه خاص کاملا هنرمندانه و آوانگارد هم به نظر برسد و در یک‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایشگاه گرافیک مورد توجه قرار گیرد و جایزه هم ببرد!ولی مردم و مخاطبین آنها را نفهمند،و کتاب مربوطه هم خوب فروش نکند. این یک واقعیت است،اما سئوال اینجاست که آیا گرافیست حق دارد فقط برای سلیقه و ذوق خودش کار کند،و در یک نمایشگاه حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد،و اگر مردم هم‌ اثر را نفهمند و با آن ارتباط برقرار نکنند مهم نباشد؟درهرحال کارهای من برای روی‌ جلد یا پوستر،مخاطب خاص خودش را دارد و ارتباط راحتی هم با مخاطب برقرار می‌کند. شما در کارهایتان به این ویژگی‌ بومی چگونه توجه می‌کنید؟آیا به خصوصیت تصویری هنر ایران توجه دارید،یا به‌ بعضی از تصاویر و عناصر بصری که خودبه‌خود مربوط به فرهنگ و هنر ملی ماست؟ من موقع کار اصلا به این مسئله فکر نمی‌کنم که می‌خواهم کاری با خصوصیات‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ایرانی یا بومی انجام دهم. آثاری که شما از آنها یاد کردید مثل پوسترهایی که برای بزرگداشت شهدا،تجلیل از رزمندگان و یا به نمایش گذاشتن ارزشهای معنوی انقلاب و جنگ تحمیلی ساخته‌ می‌شد،در بسیاری از موارد تنه‌به‌تنهء آثار نقاشی می‌زد،همانطور که نقاشیهای آن‌ دوره،شبیه پوستر چاپ و تکثیر می‌شد و همه‌جا می‌رفت و با مردم ارتباط برقرار می‌کرد؛درواقع شبیه یک نمایشگاه سیار،و من فکر می‌کنم در آن سالهای دفاع‌ مقدس،این پوسترها و آن تابلوهای نقاشی که تکثیر می‌شد و بر در و دیوار شهرها، خانه‌ها،مساجد،اماکن عمومی و مغازه‌ها دیده می‌شد،خیلی به هنر نقاشی و گرافیک‌ جنبه عمومی داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.