Skip to main content
فهرست مقالات

نور و نقش آن در هنر اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 34 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : هنر، نور، رنگ، سالک، نور سیاه، خضر، اساطیری، سیاه، عرفان، هنر اسلامی، روحانی، رنگ سیاه، مظهر، رنگ و نور، معنی، دینی، نقاشی، آب، عرفان اسلامی رنگ سیاه، تصویر، ظهور، ظاهر، مقامات روحانی عالم هنری، رنگ و نوری مظهر عالمی، رنگ سبز، نور و نقش، جلال، حقیقت، معنی هنر جسم‌وتن عرفان، زمان و مکان

خلاصه ماشینی: "نور و نقش آن‌ در هنر اسلامی دکتر محمد مددپور (به تصویر صفحه مراجعه شود) رنگ و نور رنگ‌ها هریک بنابر ممیزات خویش متضمن معنایی سمبولیک هستند. دل مغز حقیقت است،تن پوست بین‌ در کسوت روح صورت دوست ببین‌ هرچیز که آن نشان هستی دارد یا سایه نور اوست یا اوست ببین‌6 نور سیاه از نهایت قرب به حق برای آدمی ظاهر می‌شود و این حکایت از نهایت ظهور جمال حق می‌کند که سالک از شدت ظهور می‌سوزد و ازاین‌روست که گفته‌اند جمال و جلال ظهور و بطون یکدیگر و نور ذات مقتضی اختفای اسما و صفات الهای است. چون مبصر با بصر نزدیک گردد بصر ز ادراک او تاریک گردد مناسب این مقام،شیخ محمد لاهیجی از مشاهدات قلبی و احوالات خود در باب رنگ‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنین ذکر می‌کند:«دیدم که در عالم لطیف نورانی‌ام و کوه و صحرا تمام از الوان انوار است از سرخ و زرد و سفید و کبود و این فقیر واله این انوا،و از غایت ذوق و حضور شیدا و بیخودم‌و. هنرمند با تأسی به نمونه اصلی و نقش‌ونگارهای عرشی‌ (Archetype) اثر هنری که در گذشته ابداع شده و«صورت نوعی ازلی»آثار هنری محسوب می‌شود،سعی به تقرب به این نمونه دارد پس او به گذشتهء طلایی که هنرمند به حقیقت تقرب داشته نزدیک می‌شود و رو به سوی آن دارد و به‌این‌جهت نقشی که می‌زند یا هر اثری که ابداع می‌کند از نظری تکرار محسوب می‌شود،درحالی‌که درواقع الهام جدیدی در سعی هنرمند برای تقرب‌ به حقیقت و صورت نوعی ازلی در کار است که هنرمند در دوره‌ای متأخر نسبت‌ به آن دچار بعد و دوری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.