Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی مدرنیست (کلمنت گرین برگ)

مترجم:

(6 صفحه - از 48 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، مدرنیست، مدرن، نقاشی مدرنیست، هنر مدرن، مدرنیسم، تصویر، هنر مدرنیست، نقد

خلاصه ماشینی:

"در عصر روشنگری هنرهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) گوناگون برای متمایز کردن قلمرو خود از سایر هنرها تاگزیر بودند عملکرد اختصاصی داشته باشند و ویژگی‌های مختص‌ به خودشان را به‌کار گیرند. می‌دانیم که شکل بستهء قاب، محدودیتی است مشترک میان نقاشی و تئاتر،رنگ و نیز وسیله‌ یا وجه مشترک نقاشی،تئاتر و تندیس‌سازی است؛اما سطح‌ تخت،یا همان دوبعدی بودن two-dimensionality بوم، تنها ویژگی اختصاصی نقاشی است و به همین‌خاطر نقاشی‌ مدرنیست همین تسطح را مبنای کار خود قرار داد. درواقع تلاش‌های‌ داوید David برای احیای دوبارهء نقاشی مجسمه‌گونه در قرن هجدهم به هدف آن بود که نقاشی را در برابر نفوذ مخرب‌ هنرهای تزئینی حفظ کند او معتقد بود نقاشان قبل از خودش‌ برای خلاص شدن از سلطهء مجسمه بر نقاشی،یکسره به دامن‌ رنگ پناه برده‌اند و همین تأکید بیش‌از حد بر رنگ‌پردازی، نقاشی را به‌گونه‌ای هنر تزئینی تقلیل داده است. (به تصویر صفحه مراجعه شود) در همین زمان و درکنار تلاش کوبیست‌ها،سایر قواعد اساسی نقاشی نیز به پرسش کشیده شدند،هرچند نتایج‌ به‌دست آمده به اندازهء نتایج هنر کوبیست چشمگیر نبودند. من در این نوشتار مجال ندارم برای روشن شدن این تلاش‌ها به‌طور مبسوط شرح دهم چگونه«در امپسیونیسم»خطوط شکل‌دهندهء عناصر تصویر (Picture''s inclosing shape) مضمحل شدند،آن‌گاه دوباره استحکام قبلی خود را باز یافتند و باز«در هنر کوبیست»از میان رفتند و پس از آن‌ بارها به‌دست نسل‌های متوالی نقاشان مدرنیست،مجزا و مستحکم بر پهنهء بوم پدیدار شدند. در برخی موارد صفحهء تصویر چون یک حایل شفاف میان نگرنده و فضای تصویری عمل می‌کند و مرجعی است برای‌ ایجاد توهم عمق در تصویر دو بعدی(منبع:پاکباز،رویین،1378،دایرة المعارف هنر، انتشارات فرهنگ هنر معاصر،تهران،ص 342)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.