Skip to main content
فهرست مقالات

گرافیک محیطی، تصویر جامعه

نویسنده:

(4 صفحه - از 68 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : گرافیک محیطی، ارتباطات، طراحی، طراح گرافیک محیطی، اطلاعات، مخاطب، شهری، رسانه‌ها، تجسمی، گرافیک متحرک

خلاصه ماشینی:

"تمامی جلوه‌های تصویری شهری-خواه در فضاهای باز و تصاویر غول‌پیکر و خواه در اماکن‌ عمومی سربسته-از قدرت بیان بصری ویژه‌ای برخوردارند که چگونگی بهره‌مندی از آن‌ها در حیطهء وظایف طراح گرافیک محیطی تعریف می‌شود. از همین‌رو طراح گرافیک محیطی علاوه‌ بر دارا بودن دانش تجسمی و آشنایی کامل با بنیان‌های گرافیک و شیوه‌های بیانی تصویر،باید در محدودهء دانش‌های دیگری نظیر جامعه‌شناسی،معماری،شهرسازی،مخاطب‌شناسی،روان‌ شناسی،علوم ارتباطات و رسانه‌ها با اساتید و کارشناسان این رشته مرتبط و از نظرات و تجربیات‌ علمی و تخصصی آن‌ها برای ارایهء فضای تصویری مناسب بهره گیرد. اگر شرایط اجتماعی برای بهترین شکل استفاده ا گرافیک محیطی و جنبه‌های اثربخشی و فرهنگ‌سازی آن فراهم آید،این ابزار هنری می‌تواند در عرصه‌های مختلف آموزشی،تبلیغاتی، ارتباطی،سیاسی و اقتصادی تأثیرات مثبت و خوشایندی برجا گذارد و ضمن آن در کنار تمامی‌ اهداف کاربردی و انتقال اطلاعات به عواملی منتهی شود که ساختارهای اخلاقی،اجتماعی، فرهنگی و سنتی جامعه را به‌طور درست و با توجه به اصول بنیادین اصلاح و ارایه نماید و از سوی‌ دیگر در کنار تمامی موارد مذکور،از جاذبه‌های زیباشناسی بیان هنری در جهت زیباسازی‌ ظاهری شهر و به تبع آن لذت بردن مردم از زندگی شهری استفاده نماید. نکتهء آخر این‌که هنرهای تجسمی مهم‌ترین ابزار ارتباطی و آموزشی هستند که قدرتی فراتر از (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر دارند و در این میان گرافیک محیطی به‌عنوان ابزاری اجتماعی و توانمند علاوه بر رسالت و وظایف پیام‌رسانی و انتقال مفاهیم،چشم را به خود جلب می‌کند تا نظم لازم را برای درک چیزهای‌ قابل رؤیت در ذهن مخاطب پدید آورد و در شناخت ارزش‌های زندگی اجتماعی مطلوب،به او یاری رساند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.