Skip to main content
فهرست مقالات

چگونه یک نقاشی دیواری را سامان دهی کنیم؟

نویسنده:

(8 صفحه - از 42 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی دیواری، هنر، دیوار و نقاشی دیواری، معماری، ساختار بصری و نقاشی دیواری، ساختار بصری دیوار و نقاشی، مخاطب، میان دیوار و نقاشی دیواری، هنر نقاشی دیواری، ساختار

خلاصه ماشینی:

"دیوار آثار نقاشی دیواری امروز با گستردگی در ماهیت تقاضاها،تکنولوژی فنی و اجرایی،گوناگونی‌ شرایط کمی و کیفی دیوار و عناصر بصری محیط حاکم بر دیوار،تنوع نگرش،سلیقه و ذوق‌ مخاطبین و فراوانی وضعیت و موقعیت متفاوت مخاطب در مقابل دیوار،حامل پیچیدگی‌هایی‌ است که قبل از اجرای نقاشی دیواری،نیاز به پژوهش‌های میدانی دارد؛به نحوی که بتوان از خلال تحقیقات پژوهش‌های انجام شده به قابلیت‌های بصری و بیانی دیوار و فضای محاط بر دیوار در راستای خلق اثر نقاشی دیواری هماهنگ و متناسب با آن‌ها دست یافت. (به تصویر صفحه مراجعه شود) توضیح:آگاهی از قابلیت‌های بصری و بیانی عناصر و کیفیات بصری که بصورت مرئی و نامرئی در محیط و فضای حاکم بر نقاشی دیواری وجود دارند،هنرمند را قادر می‌سازد تا در راستای موضوع،نسبت به فعال نمودن فضا و جذب مخاطب موفق باشد. اما از آن‌جا که نقاشی دیواری در تعامل همسان و هماهنگ‌ دیوار با محیط،معماری،فضای فرهنگی-تاریخی و مخاطب به وجود می‌آید،باید امر پژوهش به عنوان مرحله‌ای الزامی در آفرینش اولیهء نقاشی دیواری محسوب گردد و هنرمند با جست‌وجوگری‌هایش در شناخت قابلیت‌های بصری و بیانی دیوار به موضوع و ساختار بصری‌ اثر دست یابد. تصویر(4)-داستان‌های تورات و رستاخیز،میکل آنژ، (به تصویر صفحه مراجعه شود)10 1535-1503،کلیسای جامع واتیکان،سقف نمازخانهء سیستین تصویر(5)-ریچارد سرا،دو دیوار،فلز،1983 اثر فوق نمونه‌ای از دیوارهای کاذب ترکیبی،منقطع، مقعر و محدب که ضمن تغییر جهت حرکت مخاطب باعث‌ ایجاد میدان دید و میدان خوانش جدیدی در فضای حاکم بر دیوار و نقاشی دیواری شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.