Skip to main content
فهرست مقالات

مقام در عرفان ایرانی و جایگاه آن در نقاشی کمال الدین بهزاد: بررسی نگاره هارون الرشید در گرمابه

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی کمال‌الدین بهزاد ،گرمابه ،نگاره ،سلمانی ،بهزاد ،نقاشی ،هارون ،کمال‌الدین بهزاد بررسی نگارهءهارون الرشید ،مقام در عرفان ایرانی ،نقاشی کمال‌الدین بهزاد بررسی ،الرشید ،عرفان ایرانی و جایگاه ،نگاره هارون ،گرمخانه ،بررسی نگاره ،تصویر ،رنگ‌های ،سالک ،خواجه عبد الله ،سربینه ،حکایت ،فرهنگی ،خدا ،نگارهءهارون الرشید ،بررسی ساختاری نگاره ،نقاشی ایران ،نگاره‌های بهزاد ،ورودی ،ساختار ،هنر نقاشی ایران از آغاز

خلاصه ماشینی:

"مقام در عرفان ایرانی‌ و جایگاه آن در نقاشی کمال الدین بهزاد بررسی نگارهءهارون الرشید در گرمابه‌ دکتر ایرج اسکندری/استادیار دانشگاه هنر (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) درآمد: سلاطین تیموری،جدای از خصلت‌های توسعه‌طلبی،از کار فرهنگی نیز غافل نبودند. ق توسط کمال الدین‌ بهزاد در هرات تصویرگری شده و موضوع آن از این قرار است: خلیفه‌هارون الرشید در گرمابه به هنگام تراشیدن سر با پیشنهاد ازدواج از جانب‌ حلاق(سلمانی)با دخترش مواجه می‌شود. خواجه عبد الله انصاری در منازل السائرین،از مواقف با عنوان«منازل روندگان طریق حق» یاد کرده است و هر موقف و یا منزل را سه درجه(آغاز،میانه و پایان)تقسیم‌بندی می‌نماید، بهزاد با تکیه بر این تفکر،نگاره‌های ضیافت سلطان حسین و هارون در گرمابه را به وجود آورده‌ است. در نگاره هارون در گرمابه کمی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود)3 تفاوت نیز وجود دارد و آن گنجی است که در زیر پای خلیفه پنهان است و به مثابه کلید در خانهء بالایی عمل می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.