Skip to main content
فهرست مقالات

غزل و غیره

نویسنده:

(4 صفحه - از 11 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : غزل ،شعر ،شاعر ،مثنوی ،تغزل ،قصیده ،فارسی ،حماسی ،سبک ،قافیه ،عرفان ،عشق ،رباعی ،ظرف ،جهان ،غزل تکامل‌یافته‌ترین قالب شعری ایرانیها ،غزل سبک هندی حرف ،زبان ،شعر سبک جهانی ،قالب شعری ،زبان فارسی ،حافظ ،شعر فارسی ،دنیای شعر سبک جهانی ،محتوا ،عشق و عرفان ،سبک هندی ،قالب غزل ،غزلیات حافظ ،معاصر

خلاصه ماشینی:

"بلکه تنها به این موضوع اشاره می‌کند که بزرگ‌ترین شاعران ما یا به مثنویهای خود شناخته شده‌اند، یا به رباعی و دوبیتیها و یا به غزلهایشان، فی ‌المثال اگر سنایی در قصاید خود شعر عارفانه را پایه‌گذاری کرده است، ادامة این جریان در مثنوی و غزل پی گرفته شده است ـ نه در قصیده. یعنی امروز هیچ قصیده‌ای باقی نمانده است که در غزل یا مثنوی به تکامل نرسیده باشد و گویی این قالب شعری برای دوران گذار شعر فارسی ایفای نقش کرده است. الغرض در بین سه گونه اصلی ادبیات حماسی، غنایی و عارفانه (از نظر محتوایی) دوگونه اخیر به تدریج به قالب غزل اقبال نشان داده و شاعران از ترکیب این‌ دو اکسیری می‌سازند که زبان فارسی را سکة رایج در هفت اقلیم عشق می‌کند و این ادعای ما فقط توصیف ادبی نیست. بگذریم که از گریز اخیر فقط تذکر این نکته را مورد نظر داریم که غزل‌واره بنا بر جهاتی ادامة غزل نیست و با توجه به همان موضوع رویکرد حماسی است که معمولا شاعران و منتقدان معاصر از توفیق نسبی غزلیات مرحوم مردانی تعجب می‌کنند، اما مخاطبان شعر معاصر به نحوی متوجه این ویژگی تازه کارهای آن مرحوم بوده‌اند. اما در سبک خراسانی چنین نیست و مهم‌تر اینکه چنین روندی در کل شعر فارسی (حداقل تا زمان مشروطه) وجود داشته است و فقط با ظهور شعر نیمایی و سپید و حجم و این‌ جور چیزهاست که این روند قطع می‌شود. این غزل (یا همان غزل‌واره) است که شاید بتواند از گنجینه و میراث هزار ساله شعر فارسی برخوردار شده و روند آن را به مسیر قبلی (و حتی نمی‌گوییم مسیر اصلی!) بازگرداند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.