خلاصه ماشینی:
"این شعر مرتجع اگرچه به زودی با انعطاف بیشتری با شعرهای دیگر وارد دیالوگ میشود و به تعامل میپردازد، اما با غزل جوانی که خصوصا در دهه هفتاد شکل و اوج گرفت، به ستیزه میپردازد و آن را به حاشیه میراند و دلیل این ستیزهجویی چیزی نسبت جز تضادی که این غزل با بوطیقای غزل و اصولا شعر کلاسیک از خود بروز میدهد.
این غزل از موسیقی کلاسیک غزل تا حد امکان میگریزد، پس میکوشد از انطباق تکانههای روایی با انتهای ارکان افاعیلی یا انتهای مصاریع و ابیات تا حد امکان فاصله گیرد و به همین جهت ابیات و مصاریع موقوفالمعانی (حتی با پایان مصاریع و ابیات در میان واژهها) در آن فراوانتر از غزل کلاسیک است (از تفنن به تکنیک تبدیل میشود) و معمولا از ردیف و حتی قوافی مشکل (یا با حروف روی زیاد) صرف نظر میکند، اما به جای این موسیقی و در ادامة گریز از استقلال ابیات و در جهت تشکیل محور عمودی، هارمونی را محترم میشمارد."