Skip to main content
فهرست مقالات

شاعری نه برای تمام فصول

نویسنده:

(6 صفحه - از 57 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : شعر، سیاسی، هنری، انقلاب، انقلاب اسلامی، اجتماعی، ادبی، مخاطب، شعر کلاسیک، ایران

خلاصه ماشینی:

"مدح مردمالبته مدح حرکتی است که شاعر آن را روبه تکامل می‌داند و مدح همانخود جمعی که این حرکت را به پیش می‌راند: {S«در روز بزرگ قدس،شیطان بزرگ!#تکرار شود به دست ما خیبر خون»S}یا {Sشمشیر ما طلیعۀ الله اکبر است#ما خشم بی‌کرانۀ طوفان ملتیم#ما در جهان تجلی حقیم و در جهاد#آتشفشان قلۀ خونین نهضتیم#ای خصم خیره‌سر!تو هم آیین اهرمن#ما خون روشنایی و روح حقیقتیمS}(بهمن 59) با این همه حتی اگر هنرمند را به‌عنوان یک انسان دارای مسئولیتهایانسانی،تاریخی و اجتماعی بدانیم،او دارای یک مسئولیت مهم دیگر اما درحیطۀ هنر خود هم هست و آن هم‌دستی و مشارکت در توسعه و تکامل هنر آثار هنری است. {Sظهور اختر خون در پایگاه بیداری#بشارتی‌ست که سردار گل کنون دارد#چراغ روز برافروز،ای فرشتۀ خاک!#که دیو زخمی شب ضجه‌ای زبون داردS}(59/11/24) نماد و نمادگرایی که جهت ارائه پیام در سختگیریها و تنگناهای سیاسیو اجتماعی یا جهت نظرافکنی به جهان از دریچه‌هایی تازه(نیت اصلیسمبولیسم)یک شگرد پراهمیت محسوب می‌شود،حالا بدون این ضرورتهاو تنها در جهت تأثیر بیشتر بر مخاطب،با به کارگیری نشانه‌های آشنا وبلکه لو رفته(در شعرهای سمبلیک بسیار پرشمار سالهای پیش از انقلاباسلامی)از رایج‌ترین تکنیکها در این عرصه محسوب می‌گردد و مگر دراین نگره(ابزارانگاری هنر و لزوم جذب و هدایت مخاطبان عام)برقراریسریع ارتباط یک ضرورت نیست؟پس بی‌توجه به اصل مهم بداعت در هنر، باید به سطح بسنده کرد و از ارائه تکنیکهای پیچیده و نو و احتمالا ناشناختهدر فرمها و ساختارهای تازه خودداری ورزید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.