Skip to main content
فهرست مقالات

کالبدشکافی یک فیلمنامه (بررسی موسیقی در یک بیت حافظ)

نویسنده:

(3 صفحه - از 75 تا 77)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) کالبدشکافییک فیلمنامه(بررسی موسیقی در یک بیت حافظ) رشید کاکاوند عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج زبان چند لایه،تفکر غیرمطلق‌گرا و تخیل غریبآشنا که همۀ مؤلفه‌های شعر پیش از خود را دارد ودر عین حال گویی در پیوند و ترکیب آنها نگاهیکاملا نو به کار رفته است،باعث شده تا حافظ ازهمۀ شاعران روزگاران شعر فارسی ممتاز باشد. یک بیت از غزلی به مطلع: {Sحال خونین‌دلان که گوید باز#وز فلک خون خم که جوید بازS}و بیت موردنظر که از جهت موسیقی معنایی بحث مفصلی می‌طلبد اینبیت است: {Sبس‌که در پرده چنگ گفت سخن#ببرش موی تا نموید بازS}پیش از ورود به بحث،لازم می‌دانم هرچند مختصر،در باب مضمون اینغزل با شما سخنی در میان بگذارم: درونمایۀ این غزل در بسیاری از غزلهای حافظ به اشکال مختلف مطرحشده است. در واژه«پرده»نیز از این جهت که با چنگ که ابزار موسیقی است تناسب داردو از طرف دیگر در تعبیر کنایی«در پرده سخن گفتن»به کار رفته است. یعنی کلامبا موسیقی عروضی و کناری(قافیه)و درونی آن«نوا»ی این اثر است کهدر کنار«نما»یعنی مجموعۀ تداعیها و تصاویری قرار می‌گیرد که از طریقمعانی ثانوی واژه‌ها به شکل ایهامی،جدا از معنی مستقیم عبارت شاعر-که خود چند لایه است-در برابر چشمان خوانندۀ بیت آشکار می‌شود. آنچه از شعر می‌شنویم چه جمله‌بندی معنادار آن،چه وزن عروضی،ظرفیت قافیه،هم‌آوایی و هماهنگی صوتی که به موسیقی درونی تعبیرشکردیم و بیت را به همان درون‌مایه‌ای که گفتی می‌رساند؛اما«نما»یاتصاویری که در زمینه و در dnuorghcab بیت می‌بینیم چیبست؟لازم استبرای پرداختن به این مقوله چند واژه را در این بیت دقیق‌تر ببینیم: نموید:از مصدر موییدن است یعنی مویه کردن و در معنی شیون کردن بهکار می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.