Skip to main content

نماد و نمود نام علی (ع) درهنر فلز کاری صفویه و قاجار

زیبایی و ارزش هنر اسلامی تا حدودی‌ به فلزکاری و تزیینات آن بستگی دارد.از آن‌جایی‌ که هنر ایرانی بر مبنای تزیینات استوار شده است.کتیبه‌نویسی بر روی اشیای‌ فلزی،به عنوان یکی از ارکان اصلی تزیینات به شمار می‌آید.تزیینات کتیبه‌نگاری‌ فلزکاری در دوره‌ی صفوی و پس از آن در زمان قاجار،خلق تفاهمی است میان هنر و مذهب که‌ می‌توان تنها در نبوغ هنری و معنوی ایرانیان جست‌وجو و در آثار بسیار بر جای‌مانده از ادوار تاریخی‌ مشاهده کرد. در میان مضامین مذهبی به کار رفته در کتیبه‌های آثار فلزی این دوران،ذکر نام علی(ع)و یا وجود نام ایشان در کنار الله و محمد،هم‌چنین دعا در مدح دوازده امام و قسمت‌هایی از دعای پرفیض نادعلی به منظور مددجویی از ایشان،از جمله مضامینی است که نه‌ تنها گویای ارادت به این امام همام است،بلکه مستقیما گرایش به مذهب تشیع را نزد ایرانیان متجلی می‌سازد. در این مقاله سعی شده است علاوه بر توضیح اجمالی در مورد هنر فلزکاری صفویه و قاجار،مضامینی که به حضور نام علی(ع)در تزیینات کتیبه‌ نگاری فلز پرداخته شده با ذکر نمونه‌هایی مورد بررسی قرار گیرد. اهداف: -بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های نگارگری نام علی(ع)در مضامین خطنگاره‌های فلزکاری صفویه و قاجار. -بررسی تأثیرگذاری شرایط سیاسی و فرهنگی و هنری دوران‌های مورد بحث در بکارگیری مضامین شیعی سؤالات: -حضور نام مبارک علی(ع)با چه مضامینی در هنر فلزکرای تجلی یافته است؟ -نوع گرایش مضامین دوره صفویه با قاجاریه چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی داشته است؟ روش تحقیق:توصیفی و تحلیلی و تاریخی.

کلیدواژه ها : فلزکاری ،امام علی(ع) ،صفویه ،قاجار ،مضامین مذهبی

  • دانلود HTML
  •   
    دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.