Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه های گروهی و تاثیر آنها بر هویت مسلمانان

نویسنده:

(10 صفحه - از 28 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی، تلویزیون، هویت، اطلاعات، سیاسی، ارتباطات، اینترنت، جهان اسلام، دولت، ایران

خلاصه ماشینی:

"بنابراین،در طول‌ دو دهه آخر قرن نوزدهم،دو سبک از مطبوعات‌ در سطح جهان اسلام در حال رشد بوده است: مطبوعاتی که توسط نخبگان تربیت‌یافته و فارغ التحصیل از غرب،اداره می‌شد که در پی‌ اشاعه عقاید اروپایی سکولاریسم،لیبرالیسم و ناسیونالیسم مدرن بوده‌اند و نیز مطبوعاتی که به‌ وسیله رهبران مذهبی و اصلاح گران اسلامی‌ مانند سید جمال الدین(معروف به افغانی)اداره‌ می‌شوند-مردی که برای ایجاد یک جامعه‌ اسلامی واحد متشکل از خاورمیانه،آسیا و شمال آفریقا مبارزه می‌کرد-نفوذ سید جمال الدین در بیشتر کشورهای اسلامی به‌ ویژه ایران و مصر قوی بود. *صنعتی شدن،تغییرات‌ اجتماعی سریع،غیر دینی کردن‌ اندیشه و عرصهء زندگی و بیش از همه رسانه‌ها موجب سقوط اخلاق و باورهای سنتی گردید *در طول دو دهه آخر قرن‌ نوزدهم،دو سبک از مطبوعات در سطح جهان اسلام در حال رشد بوده است:مطبوعاتی که توسط نخبگان تربیت یافته و فارغ التحصیل از غرب،اداره‌ می‌شد که در پی اشاعه عقاید اروپایی سکولاریسم،لیبرالیسم‌ و ناسیونالیسم مدرن بوده‌اند و نیز مطبوعاتی که به وسیله‌ رهبران مذهبی و اصلاح گران‌ اسلامی مانند سید جمال الدین‌ (معروف به افغانی)اداره‌ می‌شده‌اند برای مثال:زمانی که دولت از طریق کنترل‌ کانال‌های سنتی مانند مساجد و مدارس آموزش‌ سنتی(مذهبی)،جوامع تحت هدایت اساتید مذهبی«علما»،سعی در تمرکز نهادهای ارتباط جمعی می‌کرد کانال‌های ارتباطی دیگری که در مقابل روند کشور بودند،تأمین شدند. از آغاز انقلاب اسلامی تا وقوع جنگ‌ خلیج فارس و از زمان اشغال افغانستان توسط اتحاد شوروی سابق تا پاکسازی نژادی در بالکان،تحقیقات و بررسی‌های متعدد نشان‌ داده‌اند که رسانه‌های عمده جهان حتی بیش از سهم‌شان به ایجاد وضعیت سر در گم افکار عمومی در خصوص هویت مسلمانان در غرب‌ کمک کرده‌اند که این کار از طریق تبلیغات و انتشارات کینه توزانه علیه جنبش‌های اسلامی‌ صورت گرفته است."

صفحه:
از 28 تا 37