Skip to main content
فهرست مقالات

مقالات: ساختار بیان در ادبیات داستانی

نویسنده:

(7 صفحه - از 47 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : بیان در ادبیات داستانی ،ادبیات داستانی ،ساختار بیان در ادبیات ،ادراکات اعتباری ،احساسات درونی ،حقیقی ،قوای فعاله ،ساختار بیان ،مورد فعل ،افراد انسان ،قرار داده ،قرار می‌دهیم

خلاصه ماشینی:

"تغییر اعتبارات را در بخش‌های زیر می‌توان تلخیص کرد: 1-منطقه‌های گوناگون زمین که از جهت گرما و سرما و دیگر خواص و آثار طبیعی مختلف می‌باشد تأثیرات مختلف و عمیقی در طبایع افراد انسان داشته و از این راه در کیفیت و کمیت احتیاجات تأثیر به‌سزایی می‌کنند و همچنین در احساسات درونی و افکار و اخلاق اجتماعی،و در پیرو آنها ادراکات اعتباری آنها از هم جدا خواهد بود. مثلا ما نسبت وجوب را(باید)از نسبت ضرورت‌ خارجی که در میان علت و معلول خارجی است گرفته‌ایم و عامل اصلی این اعتبار همین بود که دیدیم فعل با قوه فعاله‌ ارتباط داشته و به ایده‌آل(مصلحت)قوه نامبرده مشتمل‌ می‌باشد و البته این وجوب اعتباری مانند وجوب حقیقی میان‌ یک فاعل و یک فعل تحقق پیدا می‌کند(وجوب تعیینی به‌ اصطلاح فن اصول)ولی پس از انجام این امر چون گاهی‌ می‌بینیم که دو فعل مختلف در اشتمال بر مصلحت یکسان‌ می‌باشند وجوب نامبرده را میان قوه فعاله و میان یکی از دو فعل‌ (لا علی التعیین)اعتبار می‌کنیم و در نتیجه وجوبی تازه به نام‌ وجوب تخییری پیدا می‌شود. و همچنین همه یا بیشتر تغییراتی که در لغات مختلفه‌ پیش آمده و به‌طور غیرقابل احتراز دامنگیر کلمات و الفاظ می‌شود از این راه است زیرا ما لفظی را که وجود لفظی معنای‌ خودش قرار می‌دهیم پس از چندی که استعمال می‌کنیم قریحه‌ مسامحه‌کاری ما با اتکاء به قاعده لزوم انتخاب اخف و اسهل‌ لفظ دیگری را که شبیه وی بوده و به زبان آسان‌تر است بجای‌ او گذاشته و کم‌کم لفظ اولی را به دست فراموشی می‌سپارد (چون واژه ورخ بجای برخیز و پاش-بجای بپای شو)و باید دانست که تغییرات دیگری نیز بجز تغییرات سه‌گانه نامبرده‌ می‌توان پیدا کرد ولی نوع تغییرات بهمان بخش‌های سه‌گانه‌ نامبرده منتهی می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.