Skip to main content
فهرست مقالات

معیارهای داستان کوتاه

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : داستان، پیرنگ، ارتباط منطقی میان حوادث داستان، معیارهای داستان کوتاه، پیرنگ داستان‌های، پرسش، پرینس، طرح، ترتیب زمانی و ارتباط منطقی، متون فاقد پیرنگ

خلاصه ماشینی:

"عموم افراد معنی صحیح داستان را به عنوان مجموعه‌ای از وقایع به هم پیوسته می‌دانند اما عوامل‌ خالق این حوادث کدامند؟چگونه حوادث متعدد می‌توانند کوتاه‌ترین داستان را بیافرینند؟آیا نباید این حوادث با هم ارتباط منطقی داشته باشند؟پرسشهای قابل توجه دیگری از این قبیل‌ وجود دارد که جرالد پرینس در کتاب اخیر خود به نام«اصول‌ داستان‌نویسی»درصدد پاسخ‌گویی به آنها برآمده است. البته ممکن است پرسیده‌ شود که با توجه به تأکید پرینس،اهمیت ترتیب زمانی و ارتباط منطقی میان حوادث داستان چه اندازه است؟او در بیان این نظر تنها نیست؛از آن‌جا که نتایج به دست آمده دربارهء ماهیت‌ حکایات یکسان است پرسشهای مشابهی نیز مطرح گردیده‌ است. زمانی که مرز معانی لغات و اصطلاحات در حال گسترش‌ هستند نظریهء جدید و جامعی نیز در حال شکل‌گیری است و آن‌ این است که در آغاز راه باید دست کم به بعضی نثرهای کوتاه که‌ شمایلی از داستان کوتاه دارند،اجازهء مطرح شدن داد،گرچه‌ این متون فاقد پیرنگ منسجم باشند و یا حد اقل تشابهی با پیرنگ‌ داستان‌ها داشته باشند. در پایان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که این‌گونه افسانه‌ها به‌هرحال با دو دسته از داستان‌هایی که به آن‌ها اشاره خواهد شد،به‌طور کامل تفاوت دارند:یکی آن دسته از قصه‌هایی که‌ به دلیل شکل و نمای تخیلی و سحرانگیزشان با هم متشابه‌ هستند و دیگر آن‌گروه از داستانهایی که در جست‌وجوی همهء ابعاد معنوی و دنیوی‌اند و به همین منظور به مطالب غیرواقعی و دور از حقیقت رومی‌آورند؛همچون داستان‌ «گومن براون جوان»که جزو داستانهای سمبلیک به حساب‌ می‌آید که با به وقوع پیوستن یک دسته حوادث اسرارآمیز تسلیم‌ یک انسان را به شکل مطلق نشان می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.