Skip to main content
فهرست مقالات

درباره ادبیات داستانی: ساختار بیان در ادبیات داستانی (بخش دوم)

نویسنده:

(9 صفحه - از 5 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : ادبی، هنر، ادبیات داستانی، زیبایی، توصیف، معانی، نفسانی، ساختار بیان در ادبیات داستانی، ادراکات، اعتباری

خلاصه ماشینی: "نسبت یک‌طرفهء ذهن با اشیای خارجی امری اعتباری‌ است و به تعداد اذهان«نسبت»وجود دارد و این نسبت‌ها، ارزش‌ها و مفاهیم قابل تبدیل و تغییر را فراهم می‌سازند و به‌ عبارتی«در پندار خود حد چیزی را به چیز دیگر می‌دهیم» اموری که ذاتا معارض یکدیگرند نمی‌توانند یک حقیقت واحد و محسوس و عینی را به نام هنر به ظهور رسانند. ذات هنر امری دارای ثبوت است و منطقا نمی‌تواند دستخوش بروز حالاتی باشد که در تو الی زمان و مکان تحقق یافته و با یکدیگر هم مغایرت دارند و افزون بر آن چنان که گدشت حالات و کیفیات نفسانی نمی‌توانند در خارج عینا تحقق یابند. به هر میزان که علائم بیشتری در خارج ظهور یابد،ناظر یا مخاطب به مفاهیم فعلیت یافته و گسترده‌تری پی می‌برد و به هر میزان علائم خفیف‌تر و محدودتر شوند،امکان درک مفاهیم کمتر و کمتر خواهد شد و چنانچه این علائم در یک قاب یا حرکت(مانند نقاشی- مجسمه‌سازی-عکاسی)محدود گردند،امکان بروز مفاهیم و بیان توصیفی منتفی می‌شود و ناظر یا مخاطب بناچار با تداعی‌ها و تجربه‌ها و شناخت‌های قبلی سعی در درک‌ توصیف یا مفهوم(مفاهیم)مورد نظر خواهد کرد و اگر مفهوم یا مفاهیمی در تداعی‌ها و تجربه‌ها و شناخت‌های قبلی او معادل‌ یا مشابهی نداشته باشد،آن مفاهیم برای او گنگ و غیرقابل‌ ادراک خواهند بود. این قبیل معانی غیر مطابق با مصادیق است اما دارای آثار حقیقی است و در صورت تأثیر در مخاطب یا مخاطبین آنها را به حرکت واخواهد داشت و محرک نفوس و درنتیجه منجر به فعلیت‌ها و ایجاد آثار خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.