Skip to main content
فهرست مقالات

درباره ادبیات داستانی: ساختار بیان در ادبیات داستانی (بخش دوم)

نویسنده:

(9 صفحه - از 5 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : ادبی ،هنر ،ادبیات داستانی ،زیبایی ،توصیف ،معانی ،نفسانی ،ساختار بیان در ادبیات داستانی ،ادراکات ،اعتباری ،فعلیت ،خیالی ،صور خیالی ،ظهور ،بیان ،ذات ،مضامین ،مخاطب ،مفاهیم ،ذهن ،حالات ،عقل ،مکان ،عالم خارج ،مضامین ادبیات داستانی خارج ،حقیقت ،حقیقی ،توصیف عالم خارج براساس صور ،ظهور موضوع در هنرهای ادبی ،ادبیات داستانی بیان موضوع

خلاصه ماشینی:

"نسبت یک‌طرفهء ذهن با اشیای خارجی امری اعتباری‌ است و به تعداد اذهان«نسبت»وجود دارد و این نسبت‌ها، ارزش‌ها و مفاهیم قابل تبدیل و تغییر را فراهم می‌سازند و به‌ عبارتی«در پندار خود حد چیزی را به چیز دیگر می‌دهیم» اموری که ذاتا معارض یکدیگرند نمی‌توانند یک حقیقت واحد و محسوس و عینی را به نام هنر به ظهور رسانند. ذات هنر امری دارای ثبوت است و منطقا نمی‌تواند دستخوش بروز حالاتی باشد که در تو الی زمان و مکان تحقق یافته و با یکدیگر هم مغایرت دارند و افزون بر آن چنان که گدشت حالات و کیفیات نفسانی نمی‌توانند در خارج عینا تحقق یابند. به هر میزان که علائم بیشتری در خارج ظهور یابد،ناظر یا مخاطب به مفاهیم فعلیت یافته و گسترده‌تری پی می‌برد و به هر میزان علائم خفیف‌تر و محدودتر شوند،امکان درک مفاهیم کمتر و کمتر خواهد شد و چنانچه این علائم در یک قاب یا حرکت(مانند نقاشی- مجسمه‌سازی-عکاسی)محدود گردند،امکان بروز مفاهیم و بیان توصیفی منتفی می‌شود و ناظر یا مخاطب بناچار با تداعی‌ها و تجربه‌ها و شناخت‌های قبلی سعی در درک‌ توصیف یا مفهوم(مفاهیم)مورد نظر خواهد کرد و اگر مفهوم یا مفاهیمی در تداعی‌ها و تجربه‌ها و شناخت‌های قبلی او معادل‌ یا مشابهی نداشته باشد،آن مفاهیم برای او گنگ و غیرقابل‌ ادراک خواهند بود. این قبیل معانی غیر مطابق با مصادیق است اما دارای آثار حقیقی است و در صورت تأثیر در مخاطب یا مخاطبین آنها را به حرکت واخواهد داشت و محرک نفوس و درنتیجه منجر به فعلیت‌ها و ایجاد آثار خواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.