Skip to main content
فهرست مقالات

رمان و شعر

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 18 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : شعر، رمان، زبان، شاعر، عروض، رمان و شعر، متن، داستان، همهء لحظات مهم زندگی، زندگی

خلاصه ماشینی:

"آیا مجبور نیستیم صفت«شاعرانه»را به کار ببریم؟ هنگامی که می‌گویم منظره‌ای شاعرانه است؛آیا به این‌ دلیل نیست که مقابل این منظره از خودبی‌خود شده‌ام،از خانه‌ها،از موجها فراتر می‌روم؟آنها خود مجبورم می‌کنند که‌ ترکشان کنم و موجب رژه رفتن انواع ساحلهای دیگر در مقابلم‌ می‌شوند. »اما،آیا او به قول خود وفادار ماند؟(باید در نظر داشت که جمله‌ای که پل و الری‌ مکررا آن را نقل کرده است ابدا در آثارش دیده نمی‌شود،فقط در این‌جا آندره برتون آن را به او نسبت می‌دهد)و او با سبکی‌ «عالی»و گستاخی عجیبی که فقط قابل مقایسه با پیشگفتارهای‌ راسین است،ادامه می‌دهد: «اگر سبک هنری ناب و ساده،که جملهء ذکر شده مثالی از آن است،فقط در رمان به کاربرده می‌شود،به این دلیل است‌ که جاه‌طلبی نویسندگان محدود است. هنگامی که برتون‌ اعلام می‌کند که«جاه‌طلبی نویسندگان محدود است»،از «خصوصیت اتفاقی هریک از نوشته‌ها که به طرز بی‌فایده‌ای‌ خاص است»،و از«سؤالاتی که برحسب تصادف به همهء آنها جواب داده شده است»سخن می‌گوید،تنها چیزی که می‌توان‌ گفت این است که او مثال خود را بسیار بد انتخاب کرده است. باید به چند ارتباط ساده اکتفا کرد:زبان و ماهی سرخ‌ متحرک،چالاک و سرخ هستید؛جویبار-نقره‌آلات به زحمت‌ به استعارهء مبتذل جویبار-امواج نقره‌ای قدرت می‌بخشد،ولی‌ به یاری این همسانی اولیه تصاویر جدیدی شکل می‌گیرد که‌ به علت صریح بودن مطلق‌تر هستند:ظرف بلورین صدایت، کشوهای دره کوچک،زبان صدای تو،ماهی قرمز در ظرف‌ بلورین،جویبار دره کوچک،نقره‌آلات کشوها محو می‌شود تا به غیر منتظره تبدیل شود،به آنچه دور از ذهن و بهت‌انگیز است‌ و حقیقی و توصیف نشدنی به نظر می‌آید:ظرف بلورین‌ صدایت،کشوهای دره کوچک»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.