Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه اسلام در ادبیات

نویسنده:

(8 صفحه - از 74 تا 81)

کلید واژه های ماشینی : مجید ،قرآن مجید ،سورهء یوسف ،نفس انسان ،ادیب مسلمان ،سورهء ،آیهء ،نفس انسانی ،ادبیات اسلامی ،سورهء بقره ،سلجوقی در کنفرانس اسلامی ،آزادی اسلامی ،سورهء آل‌عمران ،فرمان می‌دهد ،تأثیر اسلام

خلاصه ماشینی:

"نخستین مظهر اسلام این است که حقیقت،نزد مسلمان یکی است که دارای سه‌ نماد1:حق،خوبی و زیبایی است،پس همهء حرکات فکری ما باید متوجه حق باشد و هر کار و رفتاری که پیش روی ماست‌ باید هدف و غایت آن خیر باشد. نویسندگان مسائل‌ جنسی،پستی و دنائت را تا آنجا رسانده‌اند که با بی‌شرمی به بیان روابط زناشویی و خانوادگی پرداخته‌اند،تا جایی که در کتابهای خود دربارهء خیانتهای زن و شوهر و روابط نامشروع، زنازادگان و ماجراهای عاشقان قلمفرسائی کرده و همدردی با گناهکاران را به خوانندگان القاء می‌کنند،در حالیکه محرک‌ آنان بر ارتکاب گناه چیزی جز سیراب کردن غریزه از هر راه که‌ باشد نبوده است. قصه،به بیان نقاط ضعف انسان اکتفا نکرده‌ است،بلکه جوانب قدرت شرافت و عفت و پاکی و پیروزی بر غریزهء سرکش و مبارزهء بی‌امان بین خوبیها و بدیها در ژرفنای‌ وجود ما را بیان داشته و این یک قصه سکسی با تمام عناصر یک‌ داستان است. یعنی اینکه اگزیستا نسیالیستی‌ها مجموعه‌ای از فلاسفه‌ مختلف المسلک هستند و هر کسی که نتواند این‌گونه فیلسوف‌ باشد،بالطبع اگزیستانسیالیست نخواهد بود و این مسئله ما را به‌ جایی می‌رساند که ابراز کنیم:فلسفهء وجودی حرفهء گروهی از خواص است و در زمینه وسیع انسانی گسترش ندارد و این‌ برعکس آزادی اسلامی است که نزد خاص و عام روشن و مشخص و شناخته شده است. تو مادر ما نیستی بلکه زن بابایی!چقدر از نسلهای ما را از بین بردی!آنها رفتند و تو هنوز باقی و پابرجایی و ما را به‌ سوی فنا می‌خوانی»سپس به همان ویرانه‌های گذشته بازگشتند و عشق خویش را به آن اختصاص دادند،و چرا نه؟در حالی‌که‌ آن ویرانه‌ها چیزی جز تصویر روح خود آنان نیست‌30."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.