Skip to main content
فهرست مقالات

رمان و شعر

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 46 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : رمان ،شعر ،قطعات ،عروض ،رمان و شعر ،شاعر ،خورشید ،واژه‌ها ،مبتذل ،زبان ،خوابی ،عنکبوت قرمز کوچکی مقابلم ،جمله‌ها ،قالب ،نور ،عنکبوت قرمز ،ساختار ،رمان می‌تواند قطعات ،ظاهر ،لحظه ،جایگزین ،چیزهای ،شعر رمانسک ،ساختار درونی رمان ،کتاب ،تفاوت ،گل شمعدانی ،واژه‌های روزمره ،قطعات شاعرانه ،حوادث مبتذلی

خلاصه ماشینی:

"برای شاعر،این مسأله گناه اولین رمان است زیرا اگر بتوان‌ تصور کرد که شاعرها جایگزین شدنی نیستند و ارزش دارد که‌ زحمت مطالعه هر شعر را فقط برای خود آن شعر بخود بدهیم و چنانچه رمان بخواهد به‌طور مؤثر هر حادثه‌ای را با هر زبانی‌ برایمان بیان کند،در نتیجه تعداد بی‌شماری رمان گمنام وجود خواهد داشت. اصل‌ انتخاب در درون امکانات زبان،واژه،قالب دستوری صورت‌ می‌گیرد که گاهی به قدری محکم است که می‌تواند توسط اعداد تفسیر شود و به عنوان مثال تکرار برخی از واژه‌ها را مستقر می‌سازد و تکامل آنها را دنبال کند(این یکی از راههایی‌ است که با آن می‌توانیم اندکی نظم و ترتیب به سلسله مراتب‌ مکالمات افلاطون بدهیم). 14-شعر رمانسک تفاوت میان قطعه‌هایی که آشکارا شاعرانه هستند،یعنی‌ لغات در آن با قدرت به یکدیگر پیوسته‌اند،حتی اگر آنها را از کل جدا کنیم،مثل شعرهای انتخابی یک رمان ناشناس که‌ «غم پاریس»را تشکیل می‌دهد و قطعاتی که در دید اول‌ عروضی هستند،شعرهایی که به همهء حسنها و فضیلتهای خود ملبس نیستند مگر در مطالعه«ممتد»-چه خطبه‌خط و چه‌ حرفه‌ای،چه ممتد،چه منقطع-تفاوتی که هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن شود؛این تفاوت مشابه تفاوتی است که اثر را از رمانهای معمولی،از انبوه رمان‌گونه،یا چیزهای مبتذل روزمره‌ متمایز می‌سازد. اما اگر از طرفی یک ساختار وجود داشت و از سوی دیگر نوعی«ابتذال»که کاملا به آن بی‌اعتناست،این دو قطعه هرگز نمی‌توانند در اثر،در کنار هم قرار گیرند و ساختار رمان قادر نیست این قطعات مختلف را به هم پیوند دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.