Skip to main content
فهرست مقالات

شگردهای داستان کوتاه

نویسنده:

(5 صفحه - از 52 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : داستان ،داستان کوتاه ،شگردهای داستان کوتاه ،شخصیت ،خواننده ،زاویه دید ،پلات ،شخصیتهای داستان ،راوی ،سبک ،کشمکش ،روایت ،فضاسازی ،واقعی ،زاویه دید و سبک ،وقایع پلات داستان ،مفهوم ،درک ،حالت ،تجارب ،تفسیر ،داستان کوتاه درک طرز ارتباط ،نمادین ،نویسنده در داستان کوتاه ،عکس العل شخصیت داستان ،عمل ،به‌موجب اندیشه احتمال‌باوری خواننده ،راوی اول‌شخص عمل داستانی ،زندگی ،زوایای دید متغیر و پلاتهای

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) در نقد هر داستان کوتاه درک طرز ارتباط آن با خواننده و چگونگی تحصیل این درک در درجهء اول اهمیت قرار دارد. به همین دلیل جدا کردن عناصر واحد دشوار است(مثلا شگردهای داستان کوتاه یعقوب آژند صحبت کردن دربارهء شخصیت بدون صحبت کردن در زمینهء طرح یا فضاسازی و یا کشمش غیرممکن است چون طرح را اغلب،شخصیتها پیش می‌برند و فضاسازی در معرفی شخصیتها نقش اساسی دارد و کشمکش هم از جایگیری شخصیتها در موقعیتهای گوناگون حاصل می‌شود. البته روایت،نوعی داستان است و داستانها با افرادی‌ سروکار دارند که شخصیت (character) نامیده می‌شوند و در زمان و مکان(فضا- setting )ویژه‌ای دست به عمل می‌زنند و در الگویی از وقایع نوع خاصی از کشمکش( Conflict )را به وجود می‌آورند. روند پیش‌نشانه‌ها هرگز در جریان طبیعی وقایع وقفه ایجاد نمی‌کند؛گاهی اتفاقی‌ و تصادفی به نظر می‌رسد،ولی نتیجه‌گیری خواننده را در دست‌ دارد و کنترل می‌کند و به او مجال می‌دهد تا در پایان داستان‌ ناگزیر،نتیجه داستان را بپذیرد. دو زاویه دید وسیع وجود دارد که نویسنده می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند: (1)اول شخص مفرد. یا اینکه نویسنده می‌تواند زاویه دید خود را محدود به یک شخصیت واحد کند که‌ نگرنده محوری( central observer )عمل داستانی است. لحن( tine )صدا و یا گرایش نویسنده است که از لابه‌لای (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثر ظاهر می‌شود و نه تنها چیزی متمایز و جدا از سبک نیست‌ بلکه نمی‌توان آن را از سایر مواد داستان مجزا کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.