Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه نقد سبکی و اصالت سبک در نثر داستانی معاصر ایران

نویسنده:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : سبک، نقد، نقد سبکی و اصالت سبک، داستان، اصالت سبک در نثر داستانی، جایگاه نقد سبکی و اصالت، ادبی، بررسی خصایص سبکی آثار ادبی، واژه، نقد اصالت سبک

خلاصه ماشینی:

"در تاریخچهء این محور انتقادی آمده است که افلاطون، سبک را کیفیتی دانسته که«در بعضی از آثار وجود دارد یا [وجود]ندارد»؛او سبک را مجموعه‌ای از ویژگیها می‌داند که‌ در نوشته‌ای جمع می‌شود و آن را از دیگر نوشته‌ها متمایز می‌کند. (10) با توجه به تعاریف فوق و نظر صاحبنظران دربارهء سبک‌ می‌توان نتیجه گرفت که منتقد در نقد سبک‌شناختی اثر باید افزون بر طرز بیان(آن گونه که اشاره شد)بر اندیشه‌ها و احساسات خاص نویسنده توجه داشته باشد؛چه بسا اندیشه‌ای‌ که با آن می‌توان نویسنده را شناخت،همان‌گونه که طرز بیان‌ یک نویسنده ممکن است او را از نویسندگان دیگر متمایز کند. به عبارت دیگر منتقد از زاویه نقد سبکی افزون بر دقت نظم در شیوهء بیان اثر و اندیشه‌های حاکم بر آن باید بر اصالت کلام و اندیشه هم توجه‌ داشته باشد و آن را تبیین کند. (13)اما نکاتی که در نقد سبک‌شناختی‌ منتقد باید بدانها توجه کند و سؤالاتی که باید بدانها پاسخ گوید به طور خلاصه اشاره می‌شود: سبک اثر ادبی مورد بحث چیست؟به عبارتی بهتر،آیا اثر ادبی دارای سبک خاصی هست یا خیر(نظر افلاطونی)؟آیا سبک‌ اصیل است یا تقلیدی؟خصایص سبکی اثر از جهت طرز بیان‌ کدامند؟تفکیک و دسته‌بندی شود. (43) «آوردن کلمات و جملات مقطع و بریده یا در هم شکسته»از ویژگیهای سبکی این دوره است که تنها در نثر آل احمد اشاره‌ می‌کند و دربارهء این شیوه می‌گوید«انسان به یاد المعنی فی بطن‌ الشاعر طلاب می‌افتد»البته منتقد در نقد ترکیبات جدید اثر هم سخن می‌گوید که نشانگر کم اطلاعی او به دلیل دوری از ایران است(44)(ص 170)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.