Skip to main content
فهرست مقالات

راوی و زاویه دید

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 56 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : راوی ،رمان ،داستان ،روایت ،شخصیت ،داستان کوتاه ،زاویهء دید ،راوی و زاویه دید ،خواننده ،نویسندهء راوی ،نمایش ،تکنیک ،راوی قهرمان ،شخصیتهای داستان ،رمان و داستان کوتاه ،راوی و زاویهء دید ،راوی در رمان ،زاویهء دید حاکم ،دید راوی قهرمان ،قهرمان جای نویسندهء راوی ،عنصر ،احساس ،رمان‌نویسی ،شیوهء روایت ،دور ،در رمان ،نقل ،زاویهء دید راوی ،تکنیک زاویهء دید حاکم ،ارتباط راوی با داستان

خلاصه ماشینی:

"بدین ترتیب روایت در داستان و رمان به چهار شکل صورت‌ می‌گیرد: الف-روایتی که حوادث آن برای خود رخ داده باشد. حالا شناخت زاویهء دید یا نقطه‌نظری که به صورت متغیر ارائه می‌شود،چگونه است؟شریف آکتاش،زاویهء دید را با این‌ جملات تعریف می‌کند:«سلسله حوادث موجود در متن ادبی و عناصری از قبیل زمان و مکان و شخصیت که در به وجود آمدن‌ این سلسله حوادث مؤثرند از طرف چه کسی انجام می‌گیرد یا ادراک می‌شود؟و از طرف چه کسی برای چه کسی نقل می‌شود؟ آیا پاسخ این سؤالات تعریفی برای زاویهء دید نمی‌تواند محسوب‌ بشود؟» تعریف دیگر زاویهء دید چنین است:«زاویهء دید عبارت است‌ از دید بصری به شخصیت،حادثه،زمان و مکان موجود در رمان و داستان کوتاه. در نوع زاویهء دید از دور نویسنده به جای روبه‌رو شدن با شخصیت اصلی داستان اجتناب‌ از او را ترجیح می‌دهد. راوی در زاویهء دید حاکم،در موقعیتی قرار می‌گیرد که‌ می‌تواند تمام دانسته‌ها و دیده‌های خود را که با عالم تخیل‌ ارتباط دارند،به خواننده انتقال دهد. برناموران،ناپدید شدن‌ نویسنده را از حوادث داستان ناشی از دو چیز می‌داند: الف-به خاطر تبدیل شدن او به یک نویسندهء بازیگر؛ ب-به خاطر بیطرفانه ماندن عدم مدافعه از یک دید بخصوص و عدم محاکمه و دادرسی شخصیتها،ناپدید شدن‌ نویسنده به عنوان یک راوی بین خواننده و داستان ضروری‌ است. هنری جیمز با قرار دادن یکی از شخصیتهای داستان خود به عنوان«دانای کل»و با استفاده از زبان سوم شخص سعی کرد رمان را به روش نمایشی نزدیک کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.