خلاصه ماشینی:
"ولی اگر معیارهای متعالی خود داستان را به او بیاموزد و دراز و دشوار بودن راه را به او نشان دهد و از مغرور شدن-که معمولا ناشی از جهل است و مانعی حقیقتا بزرگ در برابر سختکوشی و پیشرفت-او جلوگیری کند بهترین خدمت را به آینده حرفهای او خواهد کرد.
با اینکه شما موقع نوشتن شروع به خواندن تحلیلی آثار دیگران میکنید تا به شیوهء کار نویسندگان دیگر و نحوهء استفادهء آنها از فنون داستاننویسی پی ببرید و بدینطریق احتمالا از مطالعه نیز لذت نمیبرید، نمیدانید که دارید از وقت باارزشتان بد استفاده میکنید.
چگونگی معرفی شخصیتهای داستانی نویسنده میتواند به جای معرفی مستقیم شخصیت و یا معرفی شخصیت از زبان خود او،از روش مکالمه-که آن نیز روش غیر مستقیم است-برای آشکار کردن خصوصیات درونی و بیرونی او استفاده کند و این کار میتواند حتی پیش از آنکه شخصیتی وارد صحنه شود،توسط گفتوگوهای اشخاص دیگر انجام گیرد.
دراینباره،بعضی معتقدند که یکی از ویژگیهای بارز داستان خوب این است که چنانچه با مرور زمان،بسیاری از جزئیات و حتی خطوط کلی ماجراهای آن از خاطر ما برود،باز برخی شخصیتها در داستانها چنان واقعی،زنده و باروح مطرح میشوند که بعدها با مشاهدهء بعضی افراد واقعی در زندگی،به یاد آنها شخصیتهای داستانی میافتیم و اینها را با آنها مقایسه میکنیم.
آگاتا کریستی و یکی از شیوههای نویسندگی او آگاتا کریستی که پرکاریاش اسرارآمیز مینمود،در شرح احوالاتش مینویسد:«یکی از مشکلات ما نویسندهها این است که گاهی شوق و ذوقمان برای نوشتن کتابی فروکش میکند،در اینجور مواقع،آدم مجبور است کتاب را کنار بگذارد و به کاری دیگر مشغول شود."