Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رمان (از پیش ساختارگرایی تا پسامدرنیته)

نویسنده:

(5 صفحه - از 74 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : رمان ،داستان ،اسطوره‌ای ،تحلیل رمان ،منتقدان ،ضمیر ناخودآگاه ،مدرنیسم ،ساختار ،نقد ،تحلیل ،ادبی ،خواننده ،قالب ،انسان ،مضامین ،آثار ،طرح ،شخصیتهای ،حقایق ،نقد ادبی ،ضمیر ناخودآگاه انسانها ،تفسیر ،ذهن ،جهان ،خلق ،مضمون آثار ادبی جهان ،محتوا ،ضمیر ناخودآگاه قهرمانان داستان ،قالب اصلی داستانها مطرح ،ضمیر ناخودآگاه نویسندگان

خلاصه ماشینی:

"پیروان این‌ نظریه معتقدند که می‌توان محتوائی را که در لابه‌لای آثارشان‌ وجود ندارد به زور از ذهن خواننده بیرون کشید اما راه رفتن در چنین سمت و سوئی ممکن است که ضربات جبران‌ناپذیری بر ساختار آثار این نویسندگان وارد آورد. در طرح داستان آنها ظاهرا حوادث یکی پس‌ از دیگری و بدون در نظر گرفتن مطرح شده‌اند،در صورتی که‌ چنین نیست و علاوه بر همگونی حوادث،هر حادثه نیز بی‌دلیل‌ به تصویر کشیده نشده است. باید گفت که در شکل‌گیری نقد اسطوره‌ای معاصر سه عامل مهم و اساسی نقش‌ داشتند: 1)دیدگاه خاص یونگ(اسطوره‌ها می‌توانند بیان‌کنندهء ضمیر ناخودآگاه انسانها باشند) 2)مباحث مردم‌شناسی‌6 3)اسطوره‌های بومی(که باعث به وجود آمدن وحدت و یگانگی خاص در بسیاری از آثار بومی می‌شود) نقد اسطوره‌ای می‌تواند فراسوی قلمرو تاریخ گام بردارد و خواننده را با فرهنگها و باورهای انسان-که گرد و غبار تاریخ‌ سالیان درازی است بر آنها نشسته و آنها را از یادها برده است- آشنا کند. آنها می‌خواهند با زبان بی‌زبانی‌ بگویند که آنچه مدرنیستها دربارهء قالب اصلی داستانها مطرح‌ می‌کردند(بدون قالب داستانی هم می‌توان داستان نوشت)هم‌ غلط است و نادیده گرفتن آن سازه‌ها طبق نقد پست‌مدرنیستها باعث از هم پاشیدن داستان می‌شود. منتقد،دستیابی به سیر اندیشه‌های نویسنده و هدف اصلی او از خلق رمان را اصلا مهم‌ نمی‌داند و حتی اگر از سخنان نویسنده‌ای درباره رمانش مطلع‌ باشد به آنها توجهی نمی‌کند،بل‌که باتوجه به قوانین علت و معلولی و مدنظر نداشتن اهداف و آرمانهای نویسنده،خود اثر را موشکافانه بررسی می‌کند و احکامی صادر می‌کند که اغلب نزد خود نویسنده نیز جالب و تعجب‌آور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.