Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رمان (از پیش ساختارگرایی تا پسامدرنیته)

نویسنده:

(5 صفحه - از 74 تا 78)

کلید واژه های ماشینی : رمان، داستان، اسطوره‌ای، تحلیل رمان، منتقدان، ضمیر ناخودآگاه، مدرنیسم، ساختار، نقد، تحلیل

خلاصه ماشینی: "پیروان این‌ نظریه معتقدند که می‌توان محتوائی را که در لابه‌لای آثارشان‌ وجود ندارد به زور از ذهن خواننده بیرون کشید اما راه رفتن در چنین سمت و سوئی ممکن است که ضربات جبران‌ناپذیری بر ساختار آثار این نویسندگان وارد آورد. در طرح داستان آنها ظاهرا حوادث یکی پس‌ از دیگری و بدون در نظر گرفتن مطرح شده‌اند،در صورتی که‌ چنین نیست و علاوه بر همگونی حوادث،هر حادثه نیز بی‌دلیل‌ به تصویر کشیده نشده است. باید گفت که در شکل‌گیری نقد اسطوره‌ای معاصر سه عامل مهم و اساسی نقش‌ داشتند: 1)دیدگاه خاص یونگ(اسطوره‌ها می‌توانند بیان‌کنندهء ضمیر ناخودآگاه انسانها باشند) 2)مباحث مردم‌شناسی‌6 3)اسطوره‌های بومی(که باعث به وجود آمدن وحدت و یگانگی خاص در بسیاری از آثار بومی می‌شود) نقد اسطوره‌ای می‌تواند فراسوی قلمرو تاریخ گام بردارد و خواننده را با فرهنگها و باورهای انسان-که گرد و غبار تاریخ‌ سالیان درازی است بر آنها نشسته و آنها را از یادها برده است- آشنا کند. آنها می‌خواهند با زبان بی‌زبانی‌ بگویند که آنچه مدرنیستها دربارهء قالب اصلی داستانها مطرح‌ می‌کردند(بدون قالب داستانی هم می‌توان داستان نوشت)هم‌ غلط است و نادیده گرفتن آن سازه‌ها طبق نقد پست‌مدرنیستها باعث از هم پاشیدن داستان می‌شود. منتقد،دستیابی به سیر اندیشه‌های نویسنده و هدف اصلی او از خلق رمان را اصلا مهم‌ نمی‌داند و حتی اگر از سخنان نویسنده‌ای درباره رمانش مطلع‌ باشد به آنها توجهی نمی‌کند،بل‌که باتوجه به قوانین علت و معلولی و مدنظر نداشتن اهداف و آرمانهای نویسنده،خود اثر را موشکافانه بررسی می‌کند و احکامی صادر می‌کند که اغلب نزد خود نویسنده نیز جالب و تعجب‌آور است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.