Skip to main content
فهرست مقالات

فرم، زبان و محتوا (داستان های جنگ)

نویسنده:

(3 صفحه - از 21 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : داستان، جنگ، داستان‌های جنگ، رمان، رزمندگان، نـ، ادبیات، مضامین، شخصیت‌های داستانی، زنان

خلاصه ماشینی:

"هیچ‌کس به‌ نقش کاونده و عمیق داستان‌ و رمان در طرح‌ مباحث جنگ، در زمینه‌های‌ مختلف و میزان‌ تأثیرپذیری و تأثیرگذاری‌ا ش بر یکدیگر بی‌توجه نـ بوده (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکی نیست‌ که داستان و رمان ایرانی‌ هنوز در مراحل‌ آغازین رشد و تکامل خود به سر می‌برد و راهی طولانی و سخت در پیش‌ رو دارد یکی از عناصر به کار گرفته‌شده در غالب داستان‌های‌ جنگ تکنیک«بازگشت به گذشته»چه از طریق جریان سیال‌ ذهن،چه از طریق اصل تداعی و چه از طریق دادن صحنه‌های‌ گذشته در لابه‌لای حوادث جاری به نمایش گذاشته‌شده است. در این ارتباط نویسندگان به منظور رسیدن به اهدافی چون بیان‌ مبدأ و آخرت،طرح ای نمضمون که نبرد جز انجام فرایض‌ دینی نیست،ایجاد رابطهء حسی مذهبی میان خواننده و مضامین‌ به کار گرفته‌شده در داستان‌ها،ترسیم صحنه‌های جنگ ایران‌ و عرا ق و حوادث عالم تشیع و اسلام(به منظور هرچه نزدیک‌تر کردن آنها با یکدیگر)داستان نوشتند. اما اساسی‌ترین سخن در این باب طرح مضمون و درونمایه‌ است،چرا که بیشتر داستان‌های جنگ آنچنان توجهی به ساختار و قالب اثر نداشته و اگر همچنین توجهی بوده،چون هلال‌ پنهان علی‌اصغر شیرزادی باز بیان مضمون در رأس کار قرار داشته است. با توجه به اوصاف یادشده سو الی که به ذهن هر خواننده‌ای‌ متبادرمی‌شود این است که آیا به مرگ داستان‌های جنگ‌ رسیده‌ایم؟سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا زمان آن نرسیده است که نویسندگان جنگ طرحی نو دراندازد و با شکستن قالب‌های کلیشه‌ای گذشته اقدام به خلق آثار برتر کنند؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاید بتوان‌ سفارشی نویس ی را یکی از مهمترین‌ مواردی حساب‌ کرد که بر پیکرهء داستان‌ها لطمات‌ جبران‌ناپذیری‌ وارد ساخته‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.