خلاصه ماشینی:
"در سال 1368 پیمان که فضای آموزش موسیقی در کرمان را تنگ میدید راهی تهران شد و من-که از آخرین سالهای کودکی، همراه فرزاندم بزرگ شده،خوانده،آموخته،عاشق شده و به نوای نای چوپان،صدای تار نی داود و سمفونی بتهون گوش سپرده بودم و در سالهای ممنوع،ساز را زیر چادرم پنهان کرده و از کوچه پسکوچههای کرمان تا خانه استاد دویده و به دستهای پرتوان و نگاه تازهء پیمان امید بسته بودم-به دنبالش به تهران کشیده شدم و همان سال به عضویت شورای کتاب کودک درآمدم و در بخش تهیه مقالهء موسیقی برای فرهنگنامه کودکان شروع به کار کردم.
فرخنده حاجیزاده بنابر ادعای خود که میگوید در ابتدا با غزل شروع کرده و به شعر ارادت خاصی دارد،اما در بین مخاطبان آثارش به عنوان یک داستاننویس شناخته شده است.
سایر داستانهای مجموعه حاضر نیز هرکدام به برههای خاص از زندگی نویسنده تعلق دارد که حاجیزاده توانسته با استفاده از شیوههای مدرن داستاننویسی آن خاطرات روزمره و پراکنده را به صورت داستانهایی با اسکلتبندی و طرح و نظامی قوام یافته بپروراند.
این رمان بخت و اقبالی در بین انبوه مخاطبان عام داستان ندارد و اجبارا مخاطبان خاصی را طلب میکند که با پیشدانستههایی درباره اینگونه آثار به سراغ آنها میروند؛در این میان تعداد این نوع مخاطبان نیز میتواند انگشت شمار باشد.
البته در روی جلد این کتاب آمده است«گزارش قصهء(1») که احتمالا انتشار شمارههای بعدی آن نیز از اهداف نویسنده است.
فرخنده حاجیزاده علاوه بر داستاننویسی فعالیتهای حاشیهای هم در این زمینه دارد که در آنها سعی میکند تا گسترههای ادبیات داستانی معاصر ایران را به چشماندازهای روشنی متصل سازد است."