Skip to main content
فهرست مقالات

شناخت تحلیلی دستگاههای موسیقی ایران

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، دستگاه ماهور، شناخت تحلیلی دستگاههای موسیقی ایران، ردیف، گوشه، دوایر، درآمد، عشاق، فواصل، موسیقی ردیف و دستگاهی موسیقی، قطعات، معنی، بحر، منطق، نام ماهور در مقابل عشاق، دایرهء، کتاب دستگاههای موسیقی ایران، امکان حضور بطرف درجات زیرتر، ذی الاربع، اجرا، دستگاه راست پنجگاه بخشی، فواصل ذی الاربع، دستگاهی موسیقی در ایران، مقام عشاق، دستگاه ماهورند و درآمد، حرکت، محدودهء دستگاه ماهور، مقام راست، امکان، اجرا در دستگاههای ماهور

خلاصه ماشینی: "می‌گفتم که دستگاه مقام نیست،دست و گاه نیست، بخشی از ردیف نیست،پس چیست؟ضمن اینکه حضور درجات چهارم و پنجم درست در اکتاو در معنی مقام صادق‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) است در حالیکه دستگاه فراتر از مقام پیمایش دارد ضمن اینکه‌ اگر دستگاه همان مقام بود دیگر چه ضرورتی بر تغییر نام مقام‌ به دستگاه وجود داشت؟و باز گفتم که دشتگاه ردیف‌ نیست،چرا که ردیف،اجرای درجه به درجه و منظم دستگاه‌ است در قالب مقام و گوشه. ق موسیقی‌ را در بخش ریاضی به تعریف کشاندند): (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس می‌توانیم با این منطق،پنجگانه‌ها را به شکل و ترتیب زیر بنشانیم: و هـ د ج ب الف b b ج ج b ج b ج b ج ج b b b b ب b b ب b b ب b b غیر از این پنجگانه‌ها-چهار پنجگانه دیگر نیز امکان‌ شکل‌گیری دارند با این تفاوت که در انتها،بجای ط از ب‌ (بقیه)و ج(مجنب)برخوردارند: ز ح ی ک ج ج b b ج b b ج ج b ب b b b حالا اگر این ذی الخمسها در پی ذی الاربع(- b b )ماهور واقع شوند فواصل زیر را پایدار می‌سازند: شعبهء ماهور قدیم ج ج b b ب b b نامطبوع ج b b ج ب b b (زیر مجموعهء عشاق)دایرهء دوستکامی ج b ج b ب b b ب b b b ب b b معادل گام بزرگ غربی است که در دستگاه حضور دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.