Skip to main content
فهرست مقالات

به یاد شجره برومند و بارآور موسیقی ایران

(6 صفحه - از 74 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، برومند، موسیقی ایران، استاد، سنتور نوازی حبیب سماعی، ردیف، درویش خان، هنر، نوازی، شیوهء سنتور نوازی حبیب سماعی

خلاصه ماشینی:

"از موسی معروفی،علی محمد فخام بهزادی‌ (تار نواز توانای مکتب میرزا حسینقلی)،حسین خان‌ هنگ آفرین(سه تار نواز بزرگ و ردیف شناس چیره در موسیقی ایران)،ابوالحسن صبا(نوازندهء شناخته شده و عصارهء تعلیم قدما)،رضا خان روانبخش(بزرگترین‌ تمبک نواز و تضیف خان عصر خود)،یوسف فروتن‌ (نوازندهء سه تار و تار)،سید حسین طاهرزاده(استاد مسلم‌ آواز و خوانندهء صاحب سبک در مکتب اصفهان)و حبیب‌ سماعی استاد بلامنازغ سنتور و تکنوازی بی‌بدیلی که‌ برومند،زنده نگهدارندهء شیوهء اصیل سنتور نوازی اوست. سابقهء پنجاه و چند سالهء تار نوازی برومند و به‌ همان اندازه،دانش موسیقایی او،پشتوانهء این کار عظیم بود که به همت عاشقانهء استاد کمالیان،در منزل او ضبط شد و سال گذشته،بعد از سالهای سال،تکثیر شد و در اختیار عموم قرار گرفت. کیانی، شاگرد وفادار استاد،با گنجینه‌ای از فنون و صناعات و ظرایف و دقایق اسلوب فاخر و نفیس سنتور نوازی حبیب‌ سماعی،از محضر برومند بیرون آمد و راه او را ادامه داد و بعد از برومند،تنها موسیقیدانی بود که همانند استاد،زندگی‌ خود را منحصرا وقف ردیف نوازی،ردیف شناسی و آموزش‌ ردیف کرد و اولین کسی بود که ردیف استاد را،با حفظ شیوهء فاخر سنتور نوازی حبیب سماعی،برای ساز تخصصی خود تنظیم کرد و بعد از سالها نوازندگی و بازآموزی و رازآموزی، آن را در اختیار جوانان مشتاق نسل بعد گذاشت. «ژان دورینگ»،محقق برجستهء فرانسوی و از بزرگترین شناسندگان موسیقی مشرق زمین که‌ نزد برومند نیز شاگردی کرده و نواختن تار را آموخته،ردیف‌ او را به نت نوشت و به چاپ رساند و بعد از موسی معروفی، این نخستین باری بود که ردیفی کامل،به نت نوشته می‌شد و در دسترس عموم قرار می‌گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.