Skip to main content
فهرست مقالات

حد فاصل سالم/ به یاد امیر بیداریان

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، هنر، کتاب، امیر بیداریان، موسیقی ایران، تمبک، اصل، ریتم به زبان نت، صدای تمبک روانشاد امیر بیداریان، فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"برای این کار،از آن رو که خط موسیقایی‌ای برای آوانگاری(به آن صورت که‌ در مغرب زمین مطرح است)در فرهنگ اصلی موسیقی ایران‌ لزوما مورد احتیاج نبوده و وجود نداشته است،مجبور به‌ «اختراع»(؟!)نوعی خط برای کتابت شده‌اند که در هر حال،گویای خیلی از ظرایف فرهنگی هنر این مرزوبوم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نبوده و نیست و لاجرم،همهء ظرایف را از اصل مطالب حذف‌ می‌کند و جز نام و استخوان‌بندی‌ای نحیف و نازک از آن باقی‌ نمی‌گذارد و همانها را هم به عنوان«میراث سنت اصیل و دست نخورده موسیقی ایران»تحویل استعدادهای جوان این‌ مرز و بوم می‌دهندحذف ناگریزانهء ظرایف از مطالب،آن‌ هم در هنری که مبنا و همه موجودی حیثیت و هویت هنری‌ خود را صرفا مدیون همین ظرایف است،لطمه‌ای بود که‌ آگاهانه یا ناآگاهانه از دست و قلم و قدم عده‌ای معلوم الحال‌ به پیکرهء فرهنگ موسیقی ایران وارد شد و ما تا سالهای سال‌ (در آینده هم)مجبور به تحمل عوارض زیانبار آن و پرداخت‌ خسارات جبران ناپذیرش هستیم و ای عجب‌تر،اینکه چنین‌ کاری،حتی در سنوات اخیر که مسئله بازگشت به اصل‌ خویشتن و نگاه متعهدانه به ماترک فرهنگ قدیم بر پایهء تفکر اصیل مطرح شده،از سوی عده‌ای از بازماندگان آن دوران‌ نامبارک،خدمت به موسیقی ایران و«همگام شدنش با زمانه» (کدام زمانه و کدامین زمانه بازان و در کدام نقطه از زمین‌ مورد نظرند؟!معلوم نیست)و پاسخ به«نیازهای پویا»ی‌ اجتماعی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.