Skip to main content
فهرست مقالات

امیر بیداریان و سه سال پس از خواب ابدی او

(2 صفحه - از 86 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : تنبک ،موسیقی ،امیر بیداریان ،استادش شادروان حسین تهرانی ،شادروان ،روانشاد امیر بیداریان و آقایان ،استاد ،تنبک‌نوازی ،هنری ،نام استاد حسین تهرانی ،امیر بیداریان و آقایان اخوان ،مرشد نصرالله سالهای سال شاگردی ،ریتم‌های ،موسیقی ایرانی ،نوار ،مرشد ،فیلم ،قزوین ،شادروان تهرانی به اشارت استادش ،شادروان امیر بیداریان ،ایران ،متد تنبک‌نوازی ،وقت امور موسیقی رادیو تهران ،آموزش تنبک ،نوازندگان ،آموزش ،شادروان استاد ابوالحسن صبا ،ساز اختصاصی تنبک ،کار موسیقی رادیو ،موسیقی فیلم

خلاصه ماشینی:

"از کسانی که در سی-چهل سال اخیر همت کرده‌اند و برای ساز اختصاصی تنبک(یا«ضرب»)در موسیقی ایران، دستور(یا متد)نوشته‌اند،می‌توان از شادروان استاد ابوالحسن صبا،آقای محمد اسماعیلی(به پیروی از استادش‌ شادروان حسین تهرانی)،آقای بهمن رجبی،روانشاد امیر بیداریان و آقایان اخوان و جان قربانی نام برد که البته کار دو نفر آخر نسبت به افراد قبلی از اهمیت کمتری برخوردار است. شادروان تهرانی به‌ اشارت استادش ابوالحسن صبا شیوهء نوین تنبک نوازی را بنیاد نهاده بود و سایر اشخاص که از بعد او آمدند به نوعی‌ دنباله روی او محسوب می‌شوند و به همه اختلافات فنی و حرفه‌ای که بین روش کار هر یک از آنها با دیگری وجود دارد،همگی پیروان مکتب تجددخواه معاصر تلقی می‌شوند زیرا شیوه قدیم تنبک نوازی(که از یک طرف به شناخت کامل‌ ادوار ایقاعی بستگی داشت و از طرف دیگر به قدرت در تصنیف خوانی و همراهی با ساز و آواز)،بعد از مرگ اساتید دورهء قاجار همچون حاجی خا نو آقا جان و بعد از مرگ‌ شاگرد شایستهء آنها«آقا رضا خان و روانبخش»(در دهه 1320) کاملا از بین رفته تلقی می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.