Skip to main content
فهرست مقالات

ملحمه یا حماسه در موسیقی

نویسنده:

(4 صفحه - از 102 تا 105)

کلید واژه های ماشینی : حماسه ،حماسی ،ملحمه ،قهرمان ،رزمی ،یشت ،حماسه در موسیقی ،اوستا ،بهرام یشت ،ملاحم ،قومی ،یشتها ،متون موسیقی حماسی ایرانی ،جنگ ،نژادی ،خدا ،قرآن ،ماهیت ،اسلام ،قهرمان مثبت ملحمه ،کوه ،قهرمان ملحمه ،داستان ،قهرمان حماسی ،ماهیت رزمی ،فخر ،ملحمه‌های قومی و نژادی ،انسان ،ایرانی ،قهرمان مثبت

خلاصه ماشینی:

"حکیم ابوالقاسم فردوسی خود به«ملحمه»بودن اثرش‌ یقین دارد و در سرآغاز مثنوی گرانقدر«یوسفیه»خود فرماید: به نظم آوریدم بسی داستان‌ ز افسانه و گفتهء باستان‌ ز هر گونه‌ای نظم آراستم‌ بگفتم در او هر چه خود خواستم‌ اگر چه دلم بود از آن بامزه‌ همی کاشتم تخم رنج و بزه‌ از آن تخم کشتن پشیمان شدم‌ زبان را و دل را گره بر زدم‌ نگویم کنون نامه‌های دروغ‌ سخن را به گفتار ندهم فروغ‌ نکارم دگر تخم رنج و گناه‌ که آمد سپیدی به جای سیاه‌ دلم سیر گشت از فریدون گرد مرا زان چه کو ملک ضحاک برد ندانم چه خواهد بدن جز غذاب‌ ز کیخسرو و جنگ افرا سیاب‌ برین می‌سزد گر بخندد خرد ز من خود کجا،کی پسندد خرد که یک نیمهء عمر خود کم کنم‌ جهانی پر از نام رستم کنم؟ دلم گشت سیر و گرفتم ملال‌ هم از گیو و طوس و هم از پور زال حکیم ابوالقاسم فردوسی در خیلی دیر به این نتیجه رسیده‌ است،گر چه«ملاحم سرائی»را نفی کرده و شاهنامه را نیز عزیز داشته،تصمیم به«حماسه سرایی»گرفته است و در هفتاد سالگی حماسهء پیغمبران را سروده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.