Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و موسیقیدانان معاصر ایران

(12 صفحه - از 66 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،موسیقی ایران ،هنری ،تار ،ایران ،ردیف ،درویش خان ،آواز ،استاد ،ضبط ،نوازندگی ،رادیو ،ارکستر ،مدرسه ،نوارهای ،موسیقیدانان معاصر ایران ،سنتی ،معاصر ،ویولون ،موسیقی و موسیقیدانان معاصر ،صفحات گرامافون ،سه‌تار ،مکتب ،میرزا عبد الله ،ردیف موسیقی ایران ،رضا ،شاگرد درویش خان ،صفحات گرامافون و نوارهای کاست ،تهران ،کتاب

خلاصه ماشینی:

"اولین کتاب تئوری موسیقی غربی به زبان فارسی‌ در تاریخ 1261(1882)در دار الفنون چاپ شد و این شعبه‌ دار الفنون،چند دوره فارغ التحصیلی داشت و فارغ التحصیلان بسیاری که بعدها در تحول موسیقی نقش‌ داشتند،موارد استفاده از موزیک نظامی متنوع بود و از روزهای عید و سلام رسمی تا تعزیه تکیه دولت(!)تا عروسی‌ها(!)نیز حضور داشتند و در هنگام اوج صنعت‌ ضبط صفحه گرامافون،صفحاتی هم پر کردند که محتوی‌ سرودهای رسمی کشور و قطعات مارش و غیره بود. او مواد تدریس موسیقی ایران را دوباره در هنرستان وارد کرد و اساتید چک اسلواک را مرخص کرد و این کار شورش‌ جمعی هنرجویان را برانگیخت و کشمکش آنها با گروه‌ موسیقیدانهای طرفدار تلفیق بین موسیقی‌های غربی و ایرانی‌ (مکتب وزیری-خالقی)حدود پنج سال طول کشید. در عهد محمد علیشاه به تهران آمد و به موسیقی مجلسی‌ و ردیف نیز تمایل یافت و همراه درویش خان و سایر هنرمندان در تقلیس صفحات گرامافون از صدای خود پر کرد. موسیقی‌ ایرانی و سازهای مختلف را نزدبهترین هنرمندان آموزش دید و در مدرسه موسیقی وزیری راه خود را یافت و به سمت‌ سولیست ارکستر او انتخاب شد و همراه استاد در ضبط صفحات مدرسه شرکت کرد. او تار را نزد درویش خان و سنتور را نزد حبیب سماعی و سه‌تار و تنبک و کمانچه و سایر سازها و فنون آوازی را طی سالهای سال ریاضت و کار نزد بهترین استادان آموخت و در این سالها ذهن او گنجینه‌ای‌ سرشار از فنون اجرایی و معلومات نفیس موسیقی ایرانی‌ شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.