Skip to main content
فهرست مقالات

کلیات مبانی اتنوموزیکولوژی

(10 صفحه - از 10 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقیهای ملل غیر اروپائی، آواز، تکامل، موسیقی‌های ملل غیر اروپائی، ارتباط زیادی با موسیقیهای ملل، موسیقی اروپائی، موسیقیهای، بررسی موسیقی ملل غیر اروپائی، موسیقیهای غیر اروپائی

خلاصه ماشینی:

"شناسائی موسیقیهای ملل‌ غیر اروپائی بدوا در شکل اتنو گرافی موسیقی در سال 18 میلادی شروع می‌شود،بدین ترتیب که میسیونرهای اروپائی‌ موسیقی ملل دیگر را تشریح می‌کنند و از قرن 19 به بعد سعی‌ می‌شود که بررسی این موسیقیها به طور سیستماتیک عملی‌ گردد و بدین ترتیب با اختراع فونوگراف در سال 1877 به وسیله ادیسون مهمترین وسیله برای این منظور ابداع‌ می‌گردد. همانطور که این عوامل برای تمام بشریت معتبر هستند عوامل‌ دیگری نیز وجود دارند که بدون ارتباط با هم و کاملا مستقل‌ نسبت به مکان و زمان در همه‌جا مشترک هستند یعنی‌ قواعدی که در همه‌جا مشابه بوده و آنها را می‌توان به عنوان‌ خصوصیات کهن و یا بدوی موسیقی به حساب آورد. دو عامل فوق الذکر یعنی‌ کونسونانس و دیسونانس،یعنی دو نوع موسیقی که‌ در یکی ترکیب صداها(آکوردوار)رل بزرگی را داشته و در دیگری خط ملودی اهمیت دارد،شاید این دو در موسیقی‌ ملل ارتباط زیاد با شرایط و خصوصیات اجتماعی آنها داشته‌ است. یعنی بایستی با لحن خود ارواح صحبت نمود و تنها وسیله برای تحقیق این موارد (به تصویر صفحه مراجعه شود) صدای انسان می‌باشد که قادر است اصوات غیر انسانی و غیر طبیعی را تقلید نماید و با سازهای ابتدائی بشری هستند که‌ تنها دارای اصوات غیر مشخص بوده و می‌توانند صداهای‌ ترسناک ایجاد نمایند. در فرهنگهای‌ موسیقی از این امکانات به شکل قابل ملاحظه‌ای استفاده‌ می‌شود و شکی نیست که استفاده از این امکانات در واقع‌ همان تظاهر عوامل سحرآمیز بدوی در ماسکه کردن اصوات‌ است ولی فانتزی(حس تفنن)بشری این خصوصیات را بدون‌ تردید تکامل و توسعه داده و صدا را غیر طبیعی و تصنعی ظاهر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.