Skip to main content
فهرست مقالات

از سرچشمه تا امروز

نویسنده:

(12 صفحه - از 30 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : تار ،سیم ،نت ،موسیقی ،آلات موسیقی ،طنبور ،پوست ،لوت ،سه‌تار ،بم ،پرده ،لوت دسته بلند ،سل ،اجرای انگشت سبابه دست راست ،انگشت ،وتر ،سبابه دست راست ،مضراب ،نای طنبور ،کوک ،سازهای لوت دسته بلند ،نوت ،سیم بم سیم بم ،دست باز صدای نوت ،سبابه ،منطقه ،موسیقی ایرانی ،ساختمان سه‌تار و تار ،زرد ،گرفتن دست راست‌روی صفحه سه‌تار

خلاصه ماشینی:

"و نمونه آنرا بعنوان مثال از کتاب‌ مقاصد الالحان عبد القادر مراغی می‌آورم: آلات(ذوات)الاوتار مقیدات:1 عود عود طرب شش تاء2طرب کمانچه غژگ‌ قدیم کامل الفتح رود طنبور طنبوره روح افزای قوپوز،اوزان نای طنبور رباب‌ رودخانی شروانیان ترکیه ترنتای تحفة شدرغو شهرود پیپا یکتای‌ رومی العود عرب اما آلات ذوات الاوتار مطلقات: چنگ اکری قانون ساز مرصع یاتوغان ساز غایهی دولاب تحقیق و نگارش:فرح مظهری تحقیق دربارهء تاریخچه و خصوصیات لوت دسته بلند(مشتق از کوردوفون) و دو ساز اساسی موسیقی سنتی ایران(تار و سه‌تار) از سرچشمه تا امروز از تقسیم‌بندی مذکور بر می‌آید که سازهای زهی را فقط به دو نوع تقسیم کرده‌اند: 1-سازی که یک سیم آن حکم چندین نوت را دارد. 15 سه‌تار و تاز: امروزه سه‌تار و تار جانشین طنبور یا لوت‌های دسته بلند آن زمان است و در اجرای موسیقی اصیل ایران از تار و سه‌تار بیشتر استفاده می‌شود این سازها از خانواده طنبور بشمار می‌روند تاریخچه دقیق سازهای تار و سه‌تار درست آشکار نیست گرچه در اشعار قدیمی بنام تار برمی‌خوریم ولی بر ما معلوم نیست که منظور از تار در این اشعار چه بوده چون‌ ممکن است هر سازی با مرور زمان و در سیر تاریخ تغییر شکل یافته و تحولاتی در ساز ایجاد شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.