Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به مقاله تصوف و تاثیر آن در موسیقی (شماره سوم فصلنامه مقام - ص 60)

نویسنده:

(3 صفحه - از 67 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،تصوف ،صوفیان ،عرفانی ،عارف ،موسیقی سنتی ایران ،مقاله تصوف و تاثیر ،موسیقی سنتی ایران و تصوف ،موسیقی عرفانی ،مراحل اولیه آئینی تصوف ،مقاله ،ساحت عالم قدس ،شرایط عرفانی بودن موسیقی ،آئین تصوف ،مقالهء موسیقی عرفانی ،موسیقی صوفیانه ،بقول نویسندهء محترم مقاله ،کلید گشودن سر هستی انسان ،تصوف و عرفان ،انسان ،بقول ،تصوف در موسیقی سنتی ،قدم در آئین تصوف ،موسیقی به ساحت عالم ،در موسیقی ،راه حفظ موسیقی عرفانی ،مقالهء ،اجرائی موسیقی عرفانی ،نویسندهء محترم ،زیبائی

خلاصه ماشینی:

"حال با یادآوری نکات فوق به سراغ مقالهء آقای‌ سید حسین نصر می‌رویم تا چند مورد را متذکر شوم: نویسندهء مقاله در جایی نوشته‌اند:«تصوف،ودیعه‌ای‌ است الهی!که از جنبهء رحمت او سرچشمه گرفته و در درون وحی آسمانی قرار داده شده!!و کلید گشودن سر هستی انسان را... ایشان در بیان تأثیر تصوف در موسیقی سنتی ایران اشاره کرده‌اند که«تصوف،موسیقی را مرکبی برای عروج به عالم معنی ساخت!ولی فقط از برای‌ آنان که به خود زحمت ریاضت و انضباط معنوی را(که‌ اولین قدم آن زهد و تقوی است)داده باشند. دریغا که نویسندهء محترم«ساحت عالم قدس»را مکانی بعید و دور از دسترس نشان داده‌اند در حالیکه تمام‌ عالم،ساحت مقدس اوست و هر انسان مستعد و بالیاقت‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) می‌تواند بدون گذراندن مراحل اولیه آئینی تصوف و فقط با تصفیه و تزکیهء نفس که دستورات آن بصورت بسیار واضح و انجام شدنی در قرآن و نهج البلاغه آمده است از موسیقی‌ سراسر زیبائی و لطافت ایرانی لذت و حظ توصیف نشدنی‌ ببرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.