Skip to main content
فهرست مقالات

سرچشمه را پاک باید نگهداشت

نویسنده:

(4 صفحه - از 138 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، منطقه، هنر، فرهنگ، ایران، اصیل، موسیقی منطقه شمال ایران، فرهنگ اصیل مناطق ایران، موسیقی منطقه شمال، ردیف

خلاصه ماشینی:

"موج تخریب فزاینده‌ای که با انحراف و انهدام موسیقی‌ دستگاهی(متعلق به بخش فرهنگ رسمی-همگامی و غیر بومی ایران)،از اوایل این قرن آغاز شد،توسط بیگانگان و خودی‌های مصمم‌تر از بیگانه،سرایت یافت و با نفوذ امواج‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) رادیویی،در اواسط سالهای 1330 ش،موسیقی پاک و فرهنگ اصیل مناطق ایران را با هجوم بیمارگونه خود،به‌ تأثیرات و تقلیدات منحرف،مبتلا ساخت. برای معرفی موسیقی اصیل هر منطقه به مردم شهرهای‌ دیگر،این نیست که نغمات سراپا قلب ماهیت شده آنهارا، با تنظیم‌های متفننانه و شیوه اجرایی آسان‌پسند( POP )،در قالب ارکسترهای ملتقط از سازهای ایرانی و غیر ایرانی، ارائه داده شود. اما همه‌ انواع موسیقی‌های مقامی،در چند مورد،مشترک هستند که‌ اهم آنها از این قرار است: موسیقی ردیف و دستگاهی موسیقی در ایران 1. چرا که‌ دستگاهها و آوازهای موسیقی رسمی دستگاهی ایران‌ (ردیف)نیز از همان مقامات موسیقی‌های مناطق گرفته شده‌ است،اما با تغییرات درست و اساسی در آن از لحاظ شکل‌ (Form) و شیوه اجرا(شامل فنون اجرایی،مشی هنری و فلسفه اجرایی آن). نکته مهم دیگر اینکه با حمایت صحیح از مجریان حقیقی موسیقی اصیل‌ محلی،طبیعتا راههای سودجویی برای متفننان راحت‌طلبی‌ که شکل قلب ماهیت شده این نواها را در اجراهای عوام‌ پسندانه خود به وفور استفاده می‌کنند و از این رهگذر به حس‌ و شناخت توده شنونده و علاقمندان به موسیقی‌های محلی‌ آسیب می‌رسانند،بسته خواهد شد. با پخش گسترده امواج رادیویی و نفوذ فرهنگهای مهاجم‌ و بیگانه در عرصه‌های اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی که تخریب مبانی هنری را به دنبال خود آورده است، شاهد از میان رفتن و انهدام بسیاری از تجلیات زیبای‌ موسیقی مناطق مختلف کشورمان هستیم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.