Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی و موسیقی

(4 صفحه - از 10 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، هنر، آبستره، کاندینسکی، نقاشی و موسیقی، رنگ، موندریان، پلاستیک، ریتم، مکان

خلاصه ماشینی: "«آندره برتون»در بیانیه 1924 خود که بیانه نقاشان سوررآلیست است،مبنای خلق اثر هنری را«ناخودآگاه» هنرمند عنوان کرده و برمبنای آن،عمده‌ترین نظر سوررآلیسم را این‌گونه توجیه می‌نماید:«قوی‌ترین تصویر سوررآلیستی آن است که دارای بالاترین درجۀ اختیار باشد و طولانی‌ترین زمان را برای ترجمه به زبان متعارف مصروف خود کند». این دو در مرتبه ظهوربا یکدیگر تفاوتهای صوری دارند،هرچند کاندینسکی در تطبیق علائم تصویری-صرفا به عنوان نمودار-بین نقاشی و موسیقی،و رسم دیاگرام تصویری اصوات با خط و نقطه مغایرتی با هنر نقاشی و موسیقی ندارد؛هم‌چنان که برای همه انواع هنرها ممکن است بتوان بوسیله ماشین علائم تصویری ارائه کرد،اما این همه به معنای یکسان کردن زبان ارائه اثر هنری نمی‌تواند مطرح باشد. به‌علاوه،زمانی که متوجه می‌شویم که تصویر بیان صرف پلاستیک را ضعیف می‌کند،دیگر چرا آن را به کار بریم؟»16 کاندینسکی نمی‌خواهد به بازسازی عکاسانۀ طبیعت و اشکال مادی بپردازد و تلاش از این دست را عبث و صرفا «هنر برای هنر»می‌داند که جان آدمی بر آن ناظر نیست. آن را در آفرینش صرف تجسمی،بدون توجه به موضوع اثر،از طریق جستجوی ارتباط و تعادل پدیده‌های مختلف زندگی به دست می‌آورد و با این تصور که زندگی اجتماعی-اقتصادی عصر ماتمایل به تعادل صحیح دارد،پیش‌بینی می‌کند که در آینده دیگر نیازی به نقاش و مجسمه‌سازی نخواهد بود،زیرا در میان هنر تحقق‌یافته زندگی خواهیم کرد(!) «در آینده به‌وجود آوردن پلاستیک صرف برای حقیقت روشن جای کار هنری را خواهد گرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.