Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط موسیقی مقامی با موسیقی دستگاهی

سخنران:

(6 صفحه - از 132 تا 137)

خلاصه ماشینی:

"اما به‌طور کلی،چه در موسیقی نواحی مختلف ایران و چه در موسیقی دستگاهی ردیف کنونی ایران،اکثر نام مقامها،تغییریافته است و موسیقی دستگاهی هم برمبنای موسیقی قبل از مقامی،یعنی هفت خسروانی تنظیم شده به‌طوری که،آشکارا هم موسیقی قدیم ایران را شامل می‌شود و هم موسیقی مقامها و آوازها و 24 شعبه و 48 گوشه دوران موسیقی مقامی را. اما در مورد این که اجرای موسیقی به حسب هر ستاره،به کدام مقام نسبت دارد،چنین گفته‌اند:بر ارباب نغمات این علم،واجب است بدانند که در هر فصل،چه باید خواندن و نواختن که موجب فرح و شادی خلق الله باشد: فصل بهار(طبیعت و گرم و تر):عراق،مخالف،مایه، کردانیه،سلمک و شهناز و عجم. و به‌طور کلی اکثر نامها و چگونگی اجراء آنها تغییریافته،به‌طوری که موسیقی نواحی ایران که گاهی آن را موسیقی مقامی می‌شناسیم،تنها نام مقام را برای نام قطعات فرد به کار می‌برد و تقریبا در اکثر موارد، مقامهای نام برده شده با مقامهای موسیقی نواحی مختلف ایران همنام نیستند و از طرفی،موسیقی مقامی ملایمهای که شامل هفت نوع و به‌خصوص نوع هفتم با ابعاد ب ج ج د،که در ترکیب ملایمت‌ها و نوازندگی مقامهای مشهور:عراق، اصفهان،زیرافکند،بزرگ،زنگوله و رهاوی در موسیقی دستگاهی ردیف و موسیقی نواحی مختلف ایران مشاهده نمی‌گردد. چرا که تمامی این تغییر، نوع تفکر اصیل و اندیشه ذهن متعالی ایرانی است و در فلسفه و حکمت جدید خود راهی جز آنچه استادان موسیقی دستگاهی انجام داده‌اند،دیده نمی‌شود سرانجام آنچه در نتیجه این گفتار می‌ماند،ارتباط بین موسیقی دستگاهی و موسیقی مقامی رسمی گذشته ایران است،که در هر صورت،ارتباطی منطقی و صمیمی با موسیقی نواحی مختلف ایران،از جمله موسیقی خراسان،به‌ویژه دوتار نوازی و اجرای آن به دست می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.