Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط موسیقی مقامی با موسیقی دستگاهی

سخنران:

(6 صفحه - از 132 تا 137)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی دستگاهی موسیقی دستگاهی کنونی، ارتباط موسیقی مقامی با موسیقی، موسیقی دستگاهی ردیف کنونی ایران، موسیقی دستگاهی ردیف، عراق، ایران، موسیقی قدیم ایران، عشاق، ردیف موسیقی ایران، نوروز، آهنگ، رهاوی، موسیقی نواحی، گوشه‌های، موسیقی دستگاهی کنونی نواحی، وزن موسیقی دستگاهی ردیف، آواز، مقام رهاوی و عشاق، کواکب، موسیقی دستگاهی ردیف مشاهده، موسیقی دستگاهی ردیف و موسیقی، دستگاهی ردیف و موسیقی نواحی، بوسلیک، موسیقی‌شناسان موسیقی دورۀ مقامی مشاهده، بیماریها، وزن، ایران و موسیقی دستگاهی ردیف، موسیقی مقامی و موسیقی قدیم، زنگوله

خلاصه ماشینی: "اما به‌طور کلی،چه در موسیقی نواحی مختلف ایران و چه در موسیقی دستگاهی ردیف کنونی ایران،اکثر نام مقامها،تغییریافته است و موسیقی دستگاهی هم برمبنای موسیقی قبل از مقامی،یعنی هفت خسروانی تنظیم شده به‌طوری که،آشکارا هم موسیقی قدیم ایران را شامل می‌شود و هم موسیقی مقامها و آوازها و 24 شعبه و 48 گوشه دوران موسیقی مقامی را. اما در مورد این که اجرای موسیقی به حسب هر ستاره،به کدام مقام نسبت دارد،چنین گفته‌اند:بر ارباب نغمات این علم،واجب است بدانند که در هر فصل،چه باید خواندن و نواختن که موجب فرح و شادی خلق الله باشد: فصل بهار(طبیعت و گرم و تر):عراق،مخالف،مایه، کردانیه،سلمک و شهناز و عجم. و به‌طور کلی اکثر نامها و چگونگی اجراء آنها تغییریافته،به‌طوری که موسیقی نواحی ایران که گاهی آن را موسیقی مقامی می‌شناسیم،تنها نام مقام را برای نام قطعات فرد به کار می‌برد و تقریبا در اکثر موارد، مقامهای نام برده شده با مقامهای موسیقی نواحی مختلف ایران همنام نیستند و از طرفی،موسیقی مقامی ملایمهای که شامل هفت نوع و به‌خصوص نوع هفتم با ابعاد ب ج ج د،که در ترکیب ملایمت‌ها و نوازندگی مقامهای مشهور:عراق، اصفهان،زیرافکند،بزرگ،زنگوله و رهاوی در موسیقی دستگاهی ردیف و موسیقی نواحی مختلف ایران مشاهده نمی‌گردد. چرا که تمامی این تغییر، نوع تفکر اصیل و اندیشه ذهن متعالی ایرانی است و در فلسفه و حکمت جدید خود راهی جز آنچه استادان موسیقی دستگاهی انجام داده‌اند،دیده نمی‌شود سرانجام آنچه در نتیجه این گفتار می‌ماند،ارتباط بین موسیقی دستگاهی و موسیقی مقامی رسمی گذشته ایران است،که در هر صورت،ارتباطی منطقی و صمیمی با موسیقی نواحی مختلف ایران،از جمله موسیقی خراسان،به‌ویژه دوتار نوازی و اجرای آن به دست می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.