Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به سه سمفونی از سیبلیوس

نویسنده:

(6 صفحه - از 170 تا 175)

کلید واژه های ماشینی : سمفونی، سیبلیوس، سمفونی از سیبلیوس، موسیقی، آهنگ، سازهای بادی چوبین، پاساژ، فلوتها، مودمان، ملودی وسیع

خلاصه ماشینی:

"وقتی این ملودی کاملا و به تمامی برقرار می‌شود،یک تم جدید از سوی باسون شینده می‌شود و بعد سازهای بادی چوبین به صدا در می‌آیند و ملودی وسیع را به فرازهای تشکیل دهنده سمفونی سوق می‌دهند. این مودمان با پاساژی صعودی-نزولی به گونه پیزیکاتوها به روی سازهای بم باز می‌شود که به نظر می‌آید سایه یا طرحی از تم است و سرانجام با بیانی از سوی باسونها در اوکتاوها پایان می‌گیرد. سیبلیوس،تاکتیکی غیر عادی در این سمفونی به کار گرفته است،نخستین گروه تمهای شاد موسیقی را به سبکی شوبرتی به کلید فا و فادیز می‌رسد و با یک انتقال ناگهانی از سوی سازهای برنجی به گام سل،ر،می و فادیز صعود می‌کنیم و موسیقی با سبکی شوبرتی به کلید سی مینور برای گروه دوم تمها از سوی ملودی وسیع یولونسل‌ها می‌رسیم که این خود با نیمه مرتعش سازهای زهی ادامه پیدا می‌کند و موسیقی را به سوی کلید مرسوم و قراردادی سل ماژور رهنمون می‌شود. تکرار رئوس آزادانه انجام می‌گیرد و ملودی وسیع ویولونسل هماهنگ با سازهای زهی به گوش می‌آید و پاساژ ترانکوئیلو با پیزیکاتو از سوی سازهای زهی بار دیگر ظاهر می‌شود. بعد آرپژ موج‌دار سازهای زهی در فامینور ظاهر می‌شود و به روی آنها یک لحظه سایه مبهم یک تم مارش گونه از سوی بوق‌ها به گوش می‌رسد و پس از یک پاساژ آزاد فوگ مانند ظاهرا امکانات کروماتیک25را برای ویولن‌ها فراهم می‌آید و سرانجام ویولاها تم مارش گونه را که ابتدا با بوق‌ها آغاز شده بود،به گوش می‌رسانند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.