Skip to main content
فهرست مقالات

چهار ردیف امروزین ماهور

مترجم:

نویسنده:

(12 صفحه - از 58 تا 69)

کلید واژه های ماشینی : ردیف، دستگاه ماهور، موسیقی، راک، صبا، متریک، ردیف برومند، ردیف امروزین ماهور، آواز، اجرا

خلاصه ماشینی:

"ساختار درآمد: لازم به یادآوری است که گاه گوشه‌ها در ردیف‌های‌ مختلف به نام‌های مختلف نامیده می‌شوند و این قضیه، به ویژه در گوشه‌هایی که در مقدمه یا ابتدای ردیف اجرا می‌شوند و از آنها با عنوان گوشه‌های گروه درآمد نام برده‌ می‌شود،بیشتر به چشم می‌خورد. گوشه‌های گروه درآمد چهار ردیف ماهور،اغلب‌ شاختمایه‌ی( material )همانندی دارند،ولی طبقه‌بندی‌ و نام‌گذاری بخش‌های فرعی آنها فرق می‌کند؛ردیف‌ معروفی با گوشه‌ی مقدمه شروع شده(بخش الف)و سپس‌ گوشه‌ی متریک کوراوغلی و بعد از آن کرشمه می‌آید (بخش ب)،آن آن‌گاه پس از درآمد اول(بخش الف)،درآمد دوم(بخش ج)و آواز(ادامه‌ی بخش ج)اجرا می‌شود. هرچند بیشترین تغییرات اصطلاحی،در گوشه‌های‌ آغازین و مقدمه‌ی ردیف ماهور دیده می‌شود،ولی چنین‌ تغییرایت را در سایر قسمت‌های نیز می‌توان مشاهده کرد؛به‌ عنوان مثال،برومند یک ملودی خاص را هم چهارپاره و هم مرادخانی نامیده است،درحالی‌که که در ردیف کریمی و معروفی این دو نام به دو ملودی متفاوت اطلاق می‌شود. در دستگاه ماهور-نسبت به شور-بهتر می‌توان‌ گوشه‌های مختلف را به صورت مجزا نشان داد؛هر بخشی‌ برپایه ساختمایه یک گوشه خاص اجرا شده و امکان تمیز دادن بخش‌های مختلف وجود دارد،البته این کار در چهارگاه آسان‌تر است. این هفت گوشه عبارتند از،درآمد(با وجود این که کرشمه،شامل بخش مهم و متمایزی از ملودی بوده‌ و شایسته است تا حالت مستقلی داشته باشد ولی درآمد، کرشمه را نیز در برمی‌گیرد)،داد،خسروانی،دلکش، شکسته،چهارپاره و راک(شامل راک هندی هم می‌شود)، که آنها را می‌توان گروه گوشه‌های هسته‌ای یا اصلی‌ ( core group )نام نهاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.