Skip to main content
فهرست مقالات

گفت و گو با محمد رضا شجریان (استاد آواز ایران)

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 112 تا 117)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، آواز، موسیقی پاپ، استاد آواز ایران، شعر، ایرانی، تحریر، موسیقی ایرانی، تکنیک‌های، ملودی، صداسازی، کلام، موسیقی شعر، خوانندگان پاپ ایرانی، موسیقی کلام درست بیان، ردیف، ملودی در موسیقی پاپ، موسیقی پاپ ایرانی، بیان، توانایی ارائه صدای طبیعی، اجرا، موسیقی پاپ در ایران، موسیقی پاپ شخصیت، ردیف موسیقی ایرانی، تکنیکهای آوازی ایرانی، آهنگسازان، جمله، خواننده‌ی آواز، بیان شعر فارسی، ملودی و کلام ایرانی

خلاصه ماشینی: "این اشکلات از چند ناشی می‌شود:بعضی که‌ ردیف هم می‌دانند،هرگونه شعر با تأکیدهای مختلف را در یک گوشه و با همان تأکیداتی که آموخته‌اند بیان‌ هرکس اول باید توانایی ارائه صدای‌ طبیعی خود را داشته باشد،پس آن صداسازی را بیاموزد. مثلا،شعر «ابرووبه‌مامتاب که ما دلشکسته‌ایم»در مخالف سه‌گاه که‌ به این شکل باید شود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) و اما به غلط این‌گونه می‌توان خواند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) «ابروبه‌ما متاب که ما دل شکسته‌ایم» این را نباید فراموش کنیم که در آواز،شعر ابزار بیان‌ موسیقی نیست بلکه موسیقی ابزار بیان شعر است. شما در سرای اهل قلم،در نمایشگاه کتاب، جمله‌ی بسیار زیباییی بیان کردید و آن اینکه وقتی موسیقی‌ پاپ وجود دارد یعنی باید باشد و در واقع این یک عبارت‌ فلسفی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.