Skip to main content
فهرست مقالات

پیش درآمد: آغاز دوره جدید / سرمقاله: رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست

نویسنده:

(2 صفحه - از 6 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : رقص، سرمقاله، وجه درونی رقص آیینی، آیینی، باله، وجه بیرونی رقص، سماع، مقالات، موزونی، حرکات موزون و ریتمیک

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) رقصی چنین‌ میانه میدانم‌ آرزوست رقص،پاره‌ای جدا شده از آیین‌هاست و هر آنچه‌ آیینی باشد و یا ریشه‌ای آیینی داشته باشد،وجوه متعدد بیرونی و درونی دارد که حاصل این وجوه،سرور و بهجت است. از سماع و رقص‌های‌ آیینی،تا بازی‌ها و حرکات موزون و ریتمیک و از باله تا رقص سیاهان،که آغازش مبارزه‌ای برای آزادی و رهایی از اسارت بود. برای شما اعتراف می‌کنم که جدای از مباحث علمی و آکادمیک‌ رقص،در هنگام خواندن برخی از این مقالات،همراه‌ با دوستان تحریریه،به شدت متأثر شده‌ایم و با مرور برخی دیگر،موجی از نشاط و شوق،وجودمان را فرا گرفته است. سردبیر کلیات و پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاهی به تاریخچه‌ی رقص در ایران سماع/سیری در حرکات آیینی-مذهبی دراویش موسیقی و رقص دوران رنسانس رقص و موسیقی هندوستان،سرزمین اساطیر،افسانه و رقص در کوهساران نی‌لبکی بود که باد می‌نواختش و آوازی بود که باد می‌خواندش باله،آمیزه‌ای از ظرافت،زیبایی و قدرت رقص سیاهان،مبارزه‌ای در راه آزادی تبعیض نژادی حتی در باله"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.