Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و رقص دوران رنسانس

مترجم:

(12 صفحه - از 56 تا 67)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی و رقص دوران رنسانس، رقص، رنسانس، مس، قطعه، پلان‌شان، موسیقیدانان، آوازی، تصنیف

خلاصه ماشینی: "گرچه شهرت دوفه براساس ساختن قطعات‌ ماهرانه و نسبتا طولانی او استوار گریده است،ولیکن‌ او برخی از مهم‌ترین مس‌های اولیه در بافت پلی‌فونی را نیز تصنیف نمود که درصد قابل‌توجهی از آثار او را شامل می‌شود و نمونه‌ای از این پلان‌شان‌های هارمونیزه‌ شده بررسی می‌شود: سرود مذهبی هارمونیزه شده‌ای با عنوان‌ «ونی کرآتور سپیریتوس»( Veni Creator Spiritus ) اثر گیوم دوفه: این یکی از قطعات هوموفونیک،برگرفته از یکی‌ از آهنگین‌ترین دسته‌ی سرودهای مذهبی گریگوریان‌ است. همان‌طور که‌ ملاحظه می‌شود،روحیه‌ی ابداع و ابتکار و نیز جاه‌طلبی،مشخصه‌ی دوران رنسانس است و آخرین‌ نکته آنکه،اهمیت سمفونی برای مصنفین و مخاطبین‌ موسیقی قرن نوزدهم به همان اندازه‌ی اهمیت مس برای‌ همتاهای قرن پانزدهم آنها بود. نکته آخر اینکه مس پانجه لینگوآ نیز ماند سرود پانجه لینگوآ در همین گام است (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) موسیقی برای بیان احساس: قسمت‌هایی از مس پانجه لینگوآ،موسیقی به‌طور کلی،صرفا تشدید کننده‌ی حالت روحانیت مراسم‌ نیست،بلکه به‌نظر می‌رسد عبارات خاصی از متن مس‌ و نیز احساسات مندرج در آن را مورد خطاب قرار می‌دهد. در مورد نقاشی کلمات نیز همان‌طور که در طرح‌ زیر مشخص است،کاملا هیجان‌انگیز و حتی‌ سرگرم کننده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قطعه منظور از«دوشیزه ملکه» ( maiden Queen )،ملکه الیزابت و مقصود از «عزیزدیانا»( Diana,s darling )،کشیشان متعلق به‌ « Vesta »و منظور از وستا( Vesta )،الهه‌ی گرمای‌ عواطف خانه می‌باشد که یکی از الهه‌های رمی است و بالاخره کلمه‌ی«امین»( amain )به معنای«با تمام‌ سرعت»است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.