Skip to main content
فهرست مقالات

پیش درآمد: از مقام چه می دانیم

(3 صفحه - از 9 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،ترک‌های ،موقام ،آذربایجان ،آواز ،موسیقی ترک‌های آذربایجان ،آهنگ ،موسیقی کودک ،ایران ،موسیقی ترک‌های ،اندیشه ،موسیقی شفاهی ،موسیقی مقام‌های ،موسیقی شهری ایران ،موسیقی شهری ،فرهنگ ،شفاهی موسیقی ،روح ،موسیقی ایرانی ،کتاب‌های موسیقی گذشته‌مان ،شاهد ،موسیقی آذربایجان ،ترکیب مقامی مشخص ،مایهء سه‌گاه زابل دفن ،آموزش موسیقی در مدارس ایران ،کودکان موسیقی ،موسیقی نواحی ،فرهنگ موسیقی ،روشهای آموزشی ،در موسیقی

خلاصه ماشینی:

"گونه‌های مرکزی موسیقی شفاهی هر منطقه را شاید بتوان«مقام»نامید،اما باید در این مساله پژوهش و دقت بیشتری صورت پذیرد،گرچه نمونه‌های زنده در موسیقی نواحی را که تأثیرات هنری و زیبایی‌شناختی‌ فروانی در آن‌ها نهفته است،امروزه«مقام»می‌نامند و به این نوع از موسیقی«مقامی»می‌گویند،اما واقیعت‌ این است که واژهء«موقام«یا«مقام»در موسیقی ترک‌های‌ آذربایجان،قشقایی و ترکمن و ترک‌های خراسان کاربرد دارد و آن هم به دسته‌ای از آهنگ‌ها گفته می‌شود که گاه‌ از پنج تا چهل آهنگ(هوا)را دربر می‌گیرد،مانند: قرخ‌موقامی(چهل‌مقامی)در موسیقی ترکمن و ماهور هندی موقامی در موسیقی آذربایجان یا آقالر مقام‌ (لرباشی)در موسیقی ترک‌های سلجوقی خراسان. دکتر محمد تقی مسعودیه،استاد مرحوم و دوست گرانقدرم که چند سالی در محضرش تلمذ کردم،در کتاب ارزشمند«مبانی تکنولوژی» دربارهء مقام چنین آورده است: «این مفهوم(مقام)از لحاظ تاریخی و نیز در بررسی‌های محققان قرن اخیر،معانی متفاوت و گاه‌ متضادی دارد. » در موسیقی شهری قدیم هر مقام به دو شعبه تقسیم‌ می‌شد و از ترکیب دو مقام،یک آواز به دست می‌آمد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.