خلاصه ماشینی:
"به اتفاق در سه جای قرآن از این خشوع،تعبیر به«تضرع و خیفه»شده است و جالب آن که هر دوی این حالت با واو عطف ذکر شدهاند،نخست در سوره 55 اعراف آمده که:و ادعوا ربکم تضرعا و خیفة،انه لا یحب المعتدین»زیرا به تعبیر سعدی،او کسی است که«سر سرکشان زیر سنگ آورد»(16)و دوم در همان سوره آیه 205 آمده که:«و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفة؛»یعنی در حالات تنهایی و خلوتهای خود نیز با تواضع عاشقانه باید او را خواند که مولوی میفرماید: هر که در خلوت به پیشش یافت راه او ز خلوتها بجوید دستگاه و مورد سوم آنکه خداوند با یاد آوری قدرت و اراده خود در نجات بشر از مهلکها،به این حالت فرا میخواند که:«قل من ینجیکم من ظلمات البر و البحر،تدعونه تضرعا و خیفة(آیه 63 انعام) نکته بسیار گوش نواز و لطیفی که در مورد دعا؛ اتفاقا در خود قرآن مطرح شده است،آن که:این دعا هم لطف و در نتیجه تعلیم خود اوست،تا شاید جلوهگاه رحمت و عرصه ظهور فیض بی منتهایش قرار گیرد و حتی گاه برای نیل به این مقصود،آدمیان مرفه و بی درد را به انواع سختیها مبتلا میسازد، تا شاید تضرع و خضوعی در آنها پدید آید: فاخذنا هم بالبأساء و الضراء لعلهم یتضرعون (انعام 42)هر چند بر سنگدلی بشر نیک واقف است که خود فرموده:«ولکن قست قلوبهم»(بخشی از آیه 43 انعام)اما به هر تقدیر به گفته مولانا: دوست دارد یار این آشفتگی کوشش بیهوده به از خفتگی (دفتر اول مثنوی-بیت 1819) «مضامین دعا در قرآن» همچنانکه بیشتر اشارت رفت،بنا به نص آیه شریفه قرآن«و من احسن قولا ممن دعا الی الله» دعا،شریفترین عمل آدمی توصیف شده است و بازگشتگاه همه دعاها-خواه مشروع و خواه نامشروع-بدو برمیگردد،اما این گونه نیست که هر دعایی مقبول درگاه حق واقع شود."