Skip to main content
فهرست مقالات

هیچ ساز آسانی وجود ندارد

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 20 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسی، تدریس، ردیف، تار، هنرجویان، نوازندگی، هنر، آموزش، مدرس

خلاصه ماشینی: "مشکل دیگری که وجود دارد،این است که در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته موسیقی‌ «ردیف»تدریس می‌شود،یعنی هنرجو در هنرستان ردیف می‌زند، وارد دانشگاه هم که می‌شود باز ردیف کار می‌کند و در آموزشگاههای مختلف باز«ردیف»درس می‌دهند،درصورتی‌ که هیچ‌گاه برنامه‌ای برای اینکه درس موسیقی هدفمند شود و «ردیف»هم به موقع و بجا تدریس شود وجود ندارد و به نظر من‌ باید مسئولان برنامه‌ریزی و برای این معضل فکری کنند تا هنرجویان بتوانند نهایت استفاده را از بخشهای مختلف موسیقی‌ ببرند،البته ردیف‌های مختلفی تدریس می‌شود،الان من در دانشگاه هنر سعی می‌کنم علاوه بر ردیف قطعات ضربی را هم‌ برای دانشجویان کار کنم،چون احساس می‌کنم آنها نیاز دارند تا جدای از ردیف با دیگر موارد موسیقی ایرانی و نوازندگی آشنا شوند. هیچ‌ تفاوتی ندارد،منتها برنامه آموزش عالی که در گذشته طراحی شد مشکل این است‌ که در مقاطع‌ مختلف تحصیلی‌ در رشته موسیقی‌ «ردیف»تدریس‌ می‌شود،یعنی‌ هنرجو در هنرستان ردیف‌ می‌زند،وارد دانشگاه هم که‌ می‌شود باز ردیف‌ کار می‌کند و در آموزشگاههای‌ مختلف باز «ردیف»درس‌ می‌دهند،در صورتی‌که‌ هیچ‌گاه برنامه‌ای‌ برای اینکه درس‌ موسیقی هدفمند شود و«ردیف»هم‌ به موقع و بجا تدریس شود وجود نداشته است. البته همانطور که گفتم هریک از سه ردیفی‌ که ذکر کردم برای تدریس مناسب است و فرقی ندارد،اما ردیف‌ میرزا عبد الله مقداری خلاصه‌تر است و به همین دلیل هم مورد توجه دانشجویان و مراکز آموزشی قرار گرفته،البته من هم همهء ردیف موسی خان را درس نمی‌دهم بلکه مثلا از چند فرم یک‌ گوشه فقط یک نوع آن‌را برای هنرجویان نقل می‌کنم و درس‌ می‌دهم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.