Skip to main content
فهرست مقالات

فواصل گوناگون در دستگاهها و مقامهای موسیقی

نویسنده:

(2 صفحه - از 26 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، فاصله، دستگاهها و مقام‌های موسیقی، فواصل گوناگون در دستگاهها، راگا، اشل، پرده، فاصله صداهای میانی دانگ، هند، توالی اصوات مقام بیش، فاصله‌های دانگ دیاتونیک، ملودی، دیاتونیک، سیستم، تسلسل، موسیقی مدال به‌شمار، موسیقی مدال، قسمت، زمینه فواصل دستگاهها و مقامها، کاربرد، دستگاه بیش از مقام کاربرد، توالی فاصلهء پنجم، شش تتراکورد، سیستم ملاکارتای هند جنوبی، توالی صداهایی به فاصله، موسیقی هند، توالی دیاتونیک، استفاده از توالی صداهایی، صداهای مورد استفاده در اشل‌ها، کشور ایران دستگاه بیش

خلاصه ماشینی: "» عنوان مقاله پژوهشی و ارزشمند دکتر مصطفی‌ کمال پورتراب است که‌ قسمت اول آن‌را در شماره پیشین ماهنامه‌ مقام خواندید: در بخش نخست،استاد علاوه بر طرح مباحث‌ مختلف در زمینه فواصل‌ دستگاهها و مقامها و مقایسه آنها باهم به‌ فواصل تبیین شده‌ موسیقی از سوی فارابی‌ اشاره و به این نکته‌ تأکید داشت که پس از ده قرن«هلم هولتز» آکوستیک‌دان بزرگ‌ آلمانی با دلایل علمی‌ ثابت کرد که فواصل‌ مزبور از خوش‌ صداترین فواصل ایجاد شده در موسیقی است. اینک‌ بخش دوم و پایانی این‌ مبحث آموزنده را پیش‌ روی دارید: فواصل گوناگون‌ در دستگاهها و مقام‌های موسیقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) «درلانژه»در کتاب موسیقی عرب،توالی صداها را« سلم النغمه»و حرکت و روند ملودی را«طور النغمه» و صداهای شروع و خاتمه و ایست‌های موقت را «المراکز»نامیده است ولی در جای دیگر سلم النغمه‌ شامل گروه صداهای دارای فاصله چهارم یا پنجم است‌ و صداهای خاتمه القرار نامیده شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.