Skip to main content
فهرست مقالات

شعر و موسیقی، عشق و آتش

نویسنده:

(3 صفحه - از 44 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : شعر، موسیقی، وزن، وزن شعر، ریتم، شعر و موسیقی، غزل، هجای کوتاه، شعر هجاهای کوتاه و بلند، موسیقیدان

خلاصه ماشینی:

"قبل از ورود به بحث اصلی دو مورد را اشاره کنیم اول اینکه در زمینه شعر فارسی در زمان ما اتفاق‌هایی افتاده است مکتب‌های‌ نوینی ظهور کرده و شکل گرفته است و شعر ما دیگر تنها شعر کلاسیک ایران با معیار شعرهای حافظ و سعدی و مولوی و فردوسی نیست و از نظر بحث موردنظر ما که صرفا در وزن شعر است باید به تغییر و تحول شعر بعد از«نیما»نیز پرداخته شود ولی چون موسیقی کلامی ما تاکنون مبتنی بر شعر قدیم بوده‌ است بحث در حول‌وحوش این نوع شعر خواهد بود. 1-این موسیقی وزن عروضی شعر است که در صورت تبدیل هجای کوتاه اول به هجای بلند میزان‌ها بهم می‌خورند (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-ملاحظه می‌کنید که تمام سرضرب‌ها به دلیل سنکپ تأثیر خود را از دست داده‌اند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) تقسیمات متریک چگونه خواهد بود؟خط میزان در کجا قرار خواهد گرفت؟ قبل از ادامهء بحث اشاره کنم به اینکه در بررسی تغییر هجای کوتاه به بلند در پایه اول این بحر،از غزلیات حافظ با مأخذ«حافظ شاملو»از 201 غزل از شمارهء 1 تا 201 جمعا 56 غزل با این وزن سروده شده که از این 56 غزل فقط شماره‌های 80-127-159- 166-179 یعنی تنها 5 غزل با هجای کوتاه در مطلع شروع شده است بنابراین باتوجه بها ینکه 91 درصد غزل‌های مورد بررسی‌ مطلعشان و اغلب بیت‌هایشان با هجای بلند شروع شده است احتمال خواندن این شعرها با ترکیب شمارهء 1 مقدور نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.