Skip to main content
فهرست مقالات

حق تقدم و حقوق معنوی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 58 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، حق، آهنگسازی، فیلم، کلام، شعر، اصفهانی، قطعه، موسیقی فیلم، مجوز

خلاصه ماشینی:

"هرکسی که آن کار را دیده و شنیده باشد مطمئن می‌شود که این‌ کاست برداشت شده از آن کار است و اعتراض‌ من صرفا برای این بود که چرا این نوار تصویب‌ شده،و اگر هم شده،چرا لا اقل قید نشده که این‌ کار یک برداشت است؟من اصلا نمی‌خواهم‌ بگویم که این دو اثر به هم شبیه بوده‌اند،چون‌ آنقدر آن نوار کاست(چه از نظر موسیقی و چه‌ از نظر آن شعری که مطرح می‌کند)«سطحی» است که نمی‌خواهم درباره‌اش حرف بزنم. *وقتی موسیقی شما به خودی خود تصویر بسازد،یا بدون استفاده از کلام،روایتگری‌ بکند،فکر می‌کنید به کلام چه احتیاجی‌ است؟ خیلی از اساتید بزرگ هم این را اذعان دارند و معرفند،برعکس آنچه که خیلی از اساتید یا آهنگسازان برجسته کلاسیک در روایتگری‌ کارهایشان ادعا می‌کردند!به این نتیجه رسیدند که اگر هنگام کنسرت،با کلام و واژگان دربارهء اثر توضیح داده نمی‌شد یا اسم خاصی روی این‌ قطعه نمی‌گذاشتند،ممکن بود از آن برداشتهای‌ متفاوتی بشود. باتوجه به این‌که در دوره‌های‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدی فرهنگ ایران،موسیقیدانان بیشتر تحت‌تأثیر شعر بودند و معدودی هم تحت‌ تأثیر تئاتر یا ادبیات داستانی یا نقاشی، می‌خواهم بدانم آیا شما تحت‌تأثیر فیلم‌ بوده‌اید؟ نگاه برای من از نظر غیر شنیداری نگاه‌ خیلی مهم است. مهم‌ترین موضوع برای من بار معنوی اثر است و اینکه مشخص شود پرداخت و تلفیق‌ موسیقی و به کلام رساندن این اثر را اول از همه من انجام داده‌ام و هیچ ادعای«تشابه» هم ندارم؛برای اینکه آن کار خیلی سطحی‌ است،چه از لحاظ موسیقی و چه از لحاظ شعر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.