Skip to main content
فهرست مقالات

پله پله تا ملاقات صدا

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 64 تا 66)

خلاصه ماشینی:

"پله پله تا ملاقات صدا گفت‌وگو با مظفر مؤید،نوازنده و هنرآموز نی آقای مؤید!چون بحث اصلی ما الان در مورد کتاب شماست، اولین سئوالم این است که با این همه کتاب آموزش نی که تا حالا منتشر شده،چرا شما این کتاب را نوشتید؟فکر می‌کنم معروف‌ترین‌ کتاب در این زمینه نوشتهء آقای کیانی‌نژاد است که به چاپ‌های‌ زیادی با چاپ هفتم هشتم،در تیراژهای بالا رسیده است،بعد کتاب آقای افشارنیا است که آن هم فروش خوبی داشته. با این‌ وفور کتاب‌های آموزشی،چطور شد که شما به این فکر افتادید، یعنی چه جای خالی‌ای را حس کردید؟و چه نیازی را تشخیص‌ دادید؟ من خودم موسیقی را به صورت گوشی(شنیداری)شروع کردم و در ارکسترهایی که شرکت داشتم احساس نوعی کمبود می‌کردم. من خودم ممکن است‌ در همین هنگام حتی یک قطعه‌ای هم از ماهور یا سه گاه یا شور به‌عنوان‌ درس شنیداری محض(بدون نت)برای شاگرد بزنم و بگویم سه گاه این‌ است،و یا،چهار گاه این است،ولی می‌دانم هنرجو در آن موقع باز ذهنیتی‌ پیدا نمی‌کند،البته ما در آن لحظه تکنیک‌های اجرای می کرن و لا کرن‌ را هم یاد می‌دهیم و زیاد فشار نمی‌آوریم که شاگرد حتما بفهمد این شور است یا سه گاه. قطعات خاصی را انتخاب کردم که بنویسم و کتاب ششم‌ ردیف آزادی است که از خودم نوشتم،چون این احساس کمبود را می‌کردم‌ که یک نوازنده نی،سنتور یا ویولن وقتی یک سال آموزش را طی کرد، نیاز به قطعات مشابهی دارند که بتوانند کنار هم بنشینند و با آنها تمرینات‌ گروهی بکنند و این قطعات در پایان کتاب اول هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.